London

Idag har vi mest traskat runt i London. Vädret var väl inte direkt strålande men absolut klart bättre än i Sverige. Kilade in på en bank för att fixa konto. Oj oj oj vad svenska banker har att lära (ffa Nordea). Träffade en mycket trevlig banktant. Hon var så galet trevlig att man nästan inte trodde att det var sant. Allt gick hur lätt som helst och hon var så rar och lätt att ha att göra med. Hon berättade om hur det var på sextiotalet då hon under en period hade bott i Kungälv - hon kunde inte uttala det namnet men hon skrev ner det så vi skulle förstå var det var hon hade bott. Till alla som ska skaffa ett konto i London kan jag säga följande: leta upp Lloyds nära Harrods och be att få tala med Tina Wood!!! Vi ska tillbaka nästa lördag och träffa henne igen, ser jag fram emot!

Jag trivs väldigt bra här i London!

Jag bor i London, baby!

Nu bor jag i London.

Här är det verkligen vår, jag kom påbylsad med långkalsonger, flera lager med tröjor, en kavaj och en fodrad trench. Helt fel! När man traskar i solsken bland blommande påskliljor i en världsmetropol bör man bära vårkläder. Vilken miss av mig! Men till mitt försvar var det faktiskt vinter i Sverige när vi åkte...

Vårt lägenhetshotell är fantastiskt trevligt, vi hade turen att bli uppgraderade till superior standard (kostnadsfritt) pga någon bokningsmiss. Hurra för sådant!

Var en något sentimental och vemodig dag på jobbet igår. Kommer verkligen sakna Bettan och Co.

Oj oj oj kära värld, jag bor i London...vem hade kunnat ana det?

Och till alla er som inte har Skype ännu, fixa det! Och till er som har och inte är online - bättring!

Kära tålmodiga läsare,

Jag har varit på semester vilket gjort att bloggen ännu en gång haft ett litet avbrott i sitt flöde. Nedan följer min reseberättelse i korta drag. Läs och avundas! Kram på er!

Dag 1

Försov oss en timme, eller egentligen försov vi oss inte vi hade bara ställt klockan fel, den borde ha stått på 04:25 istället för på 05:25 (vilket var tiden till vilken vi bokat taxin).

Tjänade 600 euro i Paris genom att bli ombokade till ett flyg tre timmar senare.

Dag 2

Badade kanske i poolen (minns faktiskt inte riktigt). Gick till stan. Försov oss (igen...) och missade middagen, försökte hitta något att äta i stan vilket var svårt - allt var stängt, utom en tant i en bil som sålde snabbmat, åt varsin burgare.

Dag 3

Firade födelsedag. Snorklade i havet nedanför stället vi bodde på, såg kanske en randig orm (vilket senare visade sig vara en prickig muräna) på botten. Bokade hyrbil. Åt på Antonio Beach, var visst de enda gästerna där den kvällen.

Dag 4

Hämtade hyrbilen, en röd Seat Ibiza (med en mycket svar motor). Försökte åka runt norra udden vilket visade sig vara ett omöjligt projekt, vägen slutade vid en parkeringsplats och sedan var det till att traska på en stig i regnskogen om man ville vidare runt. Regnskogen var magnifik! Åkte tillbaka, körde över ön och upp på andra sidan. Besökte ett rommuseum (Saint James), åkte ut på halvön La Caravelle (låter nästan lite som Paravell, och visst heter slottet i Narnia det?), promenerade i regnskogen ut till ett torrt mangroverträsk.

Dag 5

Åkte till Anse Dufor och snorklade - mycket bra snorkling. Såg stim av små bläckfiskar. Åkte ner till Le Diamant och sen hem.

Dag 6

Åkte till Vauclin och tittade på kitesurfare, blev väldigt sugna på att testa, funderar på att åka tillbaka nästa år på kitsurfkurs. Åkte runt på södra delarna av ön.

Dag 7

Traskade en bit upp på vulkanen Montagns Pelée, tyvärr var det molnigt där uppe så sikten var inte den bästa. Hälsade på ett trevligt vattenfall. Låg länge på en helt tom strand - helt underbart!

Dag 8

Var på Jardin de Balata, gjorde säkert 200 försök att fota kolibrier, kolibris eller vad det kan tänkas heta i plural, det kanske heter en kolibri flera kolibri. Nä, jag kör på kolibrier. Att fotografera dessa små rappa fåglar var svårt, de är mycket snabba djur. Deras vingar smattrar som insektsvingar. Åt lunch i St. Pierre. Köpte myggmedel. Satt på bryggan nere vid havet och tittade på solnedgången. Kvällsdopp i poolen. Idag regnade det mycket.

Dag 9

Var ute och dök. Dykmannen menade att jag minsann bara skulle ha två kilo bly trots mina protester. Han hade fel! Jag flöt som en krok, hämtade mer bly och sjönk lite bättre. Var ett bra dyk med ganska mycket fiskar och koraller. Sikten var bra. Kvällen avslutades med punchprovning.

Dag 10

Åkte ut i regnskogen. Vandrade ner på en stig genom gyttja, lera och vegetation och kom fram till en helt öde strand. Den stranden var helt magnifik! Fin sand och vackert hav, inramat av höga klippor på varje sida. Åkte tillbaka för att äta lunch. Hade planerat att dyka på eftermiddagen. Läste ut bok nummer två för denna semester. Råkade kanske somna lite och missade dykningen. Åkte till en strand och badade och bokade in dykning till dagen efter.

Dag 11

Dök 28 meter ner i havet bland spektakulära fiskar och koraller som nästan fick en att tappa andan. Fantastiskt dyk!!! Tänk att jag var 28 meter ner, så djupt har jag aldrig dykt tidigare. Under eftermiddagen körde vi så långt söderut man kunde. Tokmycket bilar hamnade vi bland när vi skulle parkera. Det var visst här alla turister var, det förklarar att vi har kunnat hitta helt tomma stränder - alla andra turister var här nere. Stranden var helt ok.

Dag 12

Sista dagen med hyrbilen. Var lite mulet på vår sida av ön. Åkte över till andra sidan i hopp om att finna lite bättre väder. Vi fann inte bättre väder. Tittade på kitesurfare, ser fortfarande lite galet roligt ut. Åt lunch. Besökte en orkidéfarm - var inget att hurra över. Besökte kaffe- och kakaomuseum + krukmakeri - inte imponerad. Åkte tillbaka.

Dag 13

Åt frukost. Lämnade tillbaka hyrbilen. Hade hört att det skulle finnas möjlighet att se en havssköldpadda som ibland hängde till höger om bryggan. Snorklade till höger om bryggan. Såg ingen sköldpadda. Besviken.

Underbart varmt väder. Vacker solnedgång.

Dag 14

Slappade och badade.

Dag 15

Dags för hemfärd.

Dag 16

Kom hem.

Dag 17

Längtar tillbaka!

Har haft en helt underbar semester på Martinique!