Cyklister och belsyningslösning

Idag när vi var ute med hunden såg jag fyra cyklar som hade framlyset på. Detta var mitt på dagen vilket gör fenomenet ytterst märkligt! Dessa cyklar hade dynamon mot hjulet vilket dessutom måste gjort det trögare att cykla. Det finns några olika möjliga förklaringar till detta:

1) Cyklisterna tyckte att det var för platt här och behövde således mer motstånd för att uppnå önskad mängd träning.

2) Cyklisterna hade dålig syn och ansåg att de var i behov av extra ljus (trots att det var riktigt ljust ute).

3) Cyklisterna hade missat att koppla från dynamon då de använt den kvällen innan.

4) Cyklisterna var puckade.

Efter lite klurande kom jag fram till att det skulle vara bättre om man istället för en dynamo hade en magnet i hjulet och en annan i navet skulle det bli mindre jobbigt för dessa cyklister. Dessa magneter skulle repellera varandra och således alstra någon form av induktionsenergi (typ) vilket skulle kunna ge ström åt en lampa (gärna någon form av diod- eller halogenversion). Om det inte redan finns...kom ihåg var ni läste det först - i Samuels blogg!

Kommentarer
Postat av: Mickan

Värst vad du kan om cyklar! :D

Postat av: Åsa.S

Jag brukar faktiskt komma på mig själv med att cykla med lyse mitt på dan. Jag har nån slags navdynamo, då blir det inte tyngre, utan känns inte alls.

2007-04-23 @ 17:03:19
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: Samuel

Haha jag kan inget alls om cyklar, eller jag kan cykla, där slutar mina förmågor...

2007-04-26 @ 11:17:28
URL: http://samuels.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback