Sjukdom och tääij

Jag undrar om jag inte håller på att bli lite krasslig. Känner mig svullen i halsen och har liksom lite ont i kroppen. Inte alls bra, jag har verkligen inte alls tid att vara sjuk, eller tid har jag väl, men jag har verkligen inte lust att vara sjuk! Idag slapp jag cykla hem på lunchen (klart man saknar hunden lite, är ju van att umgås med henne en liten stund mitt på dagen) och det var faktiskt riktigt skönt att kunna ta det lugnt. Nu ska jag verkligen göra allt i min makt för att inte bli sjuk! Ska börja med att dricka upp mitt te.

När vi var ute och flög för en tid sedan så blev vi, liksom våra medresenärer, tillfrågade om vi ville ha te och sedan också om vi ville ha mer te. Men istället för att säga te så sade flygvärdinnan "Önskas tääij?" och "Är det någon som vill ha mer tääij?". Och det skrämmande är att nu när jag flög från Umeå förra veckan så återkom det där ytterst suspekta uttalet av ordet te. Är det någon man lär sig i flygvärdinneskolan? (Och ja, jag väljer att stava te med ett t och ett e och utan h!)

Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Det kan väl inte vara jag som smittat dej?

Te stavas te och inte på något annat sätt, faktiskt! Uttalet lägger jag mig inte i... ;-)

Postat av: Samuel

Nä, det hoppas jag inte...

Hehe jag vet, men det finns de som gärna stavar det på andra sätt, vilket stör mig...

2007-02-15 @ 21:30:23
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Lillasyster

Kan det möjligen ha något med dialekt att göra, tror du? I så fall måste man ju acceptera en del lustiga uttal (förutom om det är småländska, personen i fråga talar inte ur skägget och glömmer att mikrofonen är fäst vid skjortfickan och således inte hörs alls när han talar samtidigt som han vänder huvudet åt andra hållet, och pratar om något som man behöver höra, i detta fall internationell skatterätt).

För övrigt ska jag flyga till Dubai på onsdag med mina små ligister och deras mor. Sist vi var ute och flög (till London och Harrod´s - är det förresten en ´ där?) så fick jag en hot towel som jag inte visste vad jag skulle göra med. Ni som är så beresta i er familj, kan inte ni berätta? Alternativt ta reda på?

Kram & hej!
Snart ska du få adressen till min blogg.

2007-02-16 @ 01:45:02
Postat av: Samuel

Nja, om flygvärdinnetal är en dialekt så...jag tror att det är något smörigt de lär sig på någon tvådagarskurs, för att låta lite extra trevliga...faktum är att de bara låter extra fåniga istället, men nja, det får man väl kanske lära sig att leva med.

Den heta handduken kan du ha att snärta folk på baken med, eller så kan man torka (badda lite fint!) sig i ansiktet med den, eller så kan man säga "nej tack, jag är vacker som jag är!"

2007-02-16 @ 10:58:37
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Jag vet- det är en sån sak jag verkligen kan reta mig på! (Visst är man dum som ödslar energi på att irritera sig på sånt?)

2007-02-16 @ 13:45:53
URL: http://glansigyta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback