Svenska kyrkan och Amnesty

Fick ett brev idag, från Svenska kyrkan ang att jag begärt utträde. Enligt brevet har jag inte längre rätt till kyrkans tjänster som konfirmation och vigsel etc. Konfirmerad är jag redan så det gör mig inget. Vigseln fick vi betala själva eftersom vi faktiskt inte får gifta oss i kyrkan. Varför ska jag vara med och betala för att andra ska få gifta sig i kyrkan när jag själv inte får göra det? Jag kan ju låta bli att vara med tills mina sparade skattepengar uppgår till det belopp vi själva fick lägga ut för att få bli gifta. Ur de flesta aspekter tycker jag bra om krykan, men jag kan inte bortse från att de så djupt diskriminerar mig och min kärlek till min make. Hur mycket jag än skulle vilja kan jag inte stödja en organisation som inte accepterar att upplåta sina lokaler (som jag under flera år betalat pengar till) till en vigsel mellan mig och min livskamrat. Vad tro anbelangar så behöver man inte vara organiserad med andra, man kan tro (på vad man vill) utan att vara med i en förening eller en församling som kostar pengar (tycker jag). Det finns många andra fina saker man kan stödja ekonomiskt istället, pengar som inte används för diskriminering, Amnesty tex.

Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Instämmer helt! Om man läser i bibeln (Nej, jag är inte religiös) så står det faktiskt att Jesus tog sig ann alla! Jag tycker det borde vara självklart att alla som vill får gifta sig i kyrkan! Själv gifte jag mig (och skilde mig...) i tingshuset. Nu njuter jag av att vara sambo!

Postat av: Lillasyster

krykan, ändra!

2007-02-16 @ 22:20:14
Postat av: Samuel

Haha det var ju en lite rolig felskrivning (nästan som krycka)...för man skulle ju kunna betrakta det lite som en haltande del i samhället, en del som inte riktigt hängt med, en del som behöver en krycka! Tror faktiskt jag låter det stå så :)

2007-02-16 @ 22:41:40
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Jonah

Jag instämmer, det är dags att kyrkan ändrar sina regler! Det finns inget i bibeln som antyder att samkönade äktenskap skulle vara felaktigt. Dels älskar Gud alla; människan, oavsett sexuell läggning, är Hans avbild, hur skulle Han då kunna välja att inte älska homosexuella? Det här är en misstolkning av Bibelns budskap och som inskränker på Guds allsmäktighet (om man nu kan hävda att Gud är allsmäktig, det är en helt annan diskussion).

Bibeln är väldigt homo-friendly egentligen, jag säger bara Genesis 19 "...De ropade till Lot: Var är männnen som kom till dig ikväll? Skicka ut dem till oss, vi skall ligga med dem".

2007-02-18 @ 10:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback