Trasighet och hittelön

Idag är jag en trasig människa. Jag har ett skärsår på vänster pekfingertopp, för en stund sedan märkte jag att det blödde från vänster lillfinger (vet inte alls vad jag har gjort...) och som om inte det vore nog, jag är ordentligt förkyld, misstänker att jag har lite feber också. Dessutom är det måndag. Det kunde inte vara bättre...suck!

Imorse när jag var nere i cykelförådet för att baxa ut min cykel såg jag att någon hade parkerat ett flygplan i rummet. Inte ett stort utan ett sådant radiostyrt som man ibland ser vuxna leka med. Jag beundrar dessa vuxna som är modiga nog att leka med leksaker i vuxen ålder, man ska vårda barnasinnet! Planet i cykelrummet hade en trasig vinge, såg lite sorgligt ut på något vis. När jag sedan cyklade till jobbet fick jag se en lapp på en stolpe, på lapppen stod det att någon hade tappat bort ett RC-plan (gissar att det står för radiostyrt fast på engelska) och det utlovades hittelön för den som kunde lämna information om var planer befann sig. Om man hör av sig till den angivna mailadressen kommer man bli anklagad för att ha haft sönder den lilla flygmaskinen då? Är den redan upphittad och ställd i vårt cykelrum av ägaren? Vem har ställt flygplanet där? Och hur lyckas man tappa bort en sådan tämligen stor (och jag skulle gissa dyr) leksak? Kanske flög den iväg på eget bevåg, för att testa sina vingar typ... Får se om det står kvar där ikväll.

Hittelön - är inte det kanske sorgligt på något vis? Om man hittar något som någon annan tappat bort skulle man ju kunna tycka att den inre glädjen man får av att göra något gott borde vara lön nog. Men så är det inte. Om någon tappat något som någon annan hittat blir man tydligen så girig att man vill ha betalt för att inte behålla det som inte är ens eget, tråkigt och sorgligt.

Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Hittelön ser jag mer som ett tecken på att ägaren hemskt gärna vill ha tillbaks det han förlorat.
T.ex när vår katt hade sprungit bort, då erbjöd vi givetvis hittelön. (Hon kom hem själv efter 6 dagar, utan hittelön.)
Hittar man något så vill man väl lämna tillbaks det vilket som, så´n är då jag.

Postat av: Samuel

Ja, oftast vill man ju ha tillbaka det man tappat, men det borde ju vara lika självklart att man vill ge tillbaka det någon förlorat...

Åh vad tur att katten kom hem, kan tänka mig hur hemskt det måste varit när den var borta!

2007-02-20 @ 17:50:03
URL: http://samuels.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback