A-kassa vs. studielån

Hörde under kvällen att en typ jag var bekant med tidigare fick A-kassa och att den var på säkert runt 5000 kr/månad och dessutom jobbade svart och fick ungefär 2000 kr för det per månad (siffrorna är i runda slängar). Det är ju skandal! Att en person som inte jobbar FÅR ungefär lika mycket pengar som en student får LÅNA är ju katastrof! Varför inte ge studenter mer pengar (och skriva av lånen för oss som varit flitiga och studerat färdigt) eller låta de arbetslösa låna till sin A-kassa. Har inte funderat så mycket på A-kassan tidigare, men om man tänker på det är det faktiskt ganska konstigt att studenter måste låna medans arbetslösa får. (Folk som av åldersorsaker arbetat färdigt och folk som är sjuka ska naturligtvis få pengar!)

Usch nu får jag nästan lite dåligt samvete för att jag är otrevlig mot de arbetslösa...jag har nog mest bara ångest för att mitt eget gigantiska studielån måste börja betalas tillbaka. Förlåt!

Kommentarer
Postat av: Teo

För att "få" pengar ur a-kassa krävs att man är medlem i en a-kassa i minst sex månader (tror jag)och betalar a-kasseavgiften. Man kan ju både se det som en förskottsbetalning på mygel och en sista utväg. Alla system går att utnyttja på ett eller annat sätt.

2007-02-05 @ 21:11:25
Postat av: Samuel

Hm...ok, ja då kan man ju få igen dessa pengar under sex månader och sedan få låna kanske?

Om alla system går att utnyttja kanske man borde ta bort alla system (bortsett från de jag gillar...).

Så HMK, när ska du skaffa en blogg?!

Postat av: HMK Bayamoto

Någon blogg blir det inte för min del. Jag har ju fullt upp med att läsa andras....

2007-02-08 @ 18:14:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback