Musik - vad är lagligt egentligen?

Att ladda ner musik är olagligt, så det gör man ju inte. Men hur förhåller det sig med att spela av musik (för eget bruk)? Jag gissar att man får spela av musik från radion, det har ju människan gjort sedan urminnes tider (iaf sedan typ 80-talet). Får man spela av musik från nätet? Om man exempelvis spelar av en låt från YouTube till sin kasettbandspelare, sin mp3-spelare eller vad man nu har för musikspelare - är det olagligt?

Hittade en knasig sida på nätet, den finns att läsa
här. Jag gillar ju Jell-O så jag tyckte denna sida var lite knasigt underhållande.

Har ägnat eftermiddagen åt att lyssna på Rascal Flatts, de gör faktiskt riktigt trevlig musik.

Kommentarer
Postat av: Samuel

Ok...jag äger inte ens en kasettbandspelare, men det är ju ett roligt ord!

Postat av: Johan

hm, alltså, vad jag vet så är det faktiskt olagligt att spela av musik från radion oxå. Kassettinspelningar etc som du kanske skulle kunna göra från nätet/radion/tv:n eller så, det är olagligt och faller under samma punkt som att kopiera cd-skivor och ladda ner mp3:or... det är väl bara det att ingen ser det som viktigt att ens belysa den frågan eftersom kvaliten inte är tillräckligt bra och omfattningen inte är så stor... tror jag :-)

2007-07-30 @ 13:05:02
URL: http://jonahs.blogg.se
Postat av: Samuel

Men får man spela in saker på sin video (eller i vårt fall på sin dvd-spelare) då? Annars faller ju hela meningen med att ha en inspelningsknapp på sina saker...

2007-07-30 @ 20:41:08
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Samuel

Om man hittar en bra inspelning på exempelvis Youtube och spelar in den på sin mp3-spelare så blir kvaliten helt ok...inte för att har gjort så eller så...men jag vet det ändå.

2007-07-30 @ 20:42:40
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Johan

Jag kanske har missuppfattat hela grejen, men jag tror inte man får spela in saker på en dvd-spelare heller, möjligtvis att det faller i den här gråzonen "för privat bruk och säkerhetskopiering". För som jag förstår det så får man ta kopior på t.ex. cd-skivor, dvd-filer etc för privatbruk och som en säkerhetskopia... så man kan köpa en film, kopiera in den i datorn och sen ha den inspelade i datorn att titta på medan den köpta skivan hamnar i hyllan och aldrig kollas på... men så fort du t.ex. delar med dig av den till mig t.ex. då är det copyrightbrott... hm, men jag är ju som sagt inte jurist så jag kan ju inte ge exakta svar... ;- )

2007-07-31 @ 09:52:46
URL: http://jonahs.blogg.se
Postat av: Samuel

Men videobandspelaren, den som till för några år sedan fanns i nästan allas hem, hur var tanken med den funktionen? Om man exempelvis missade ett avsnitt av sin favvoserie - var det olagligt att spela in det avsnittet på video? Jag efterfrågar en tydlig handbok i ämnet. Inte för att jag har ett stort behov av att spela in saker från tvn men ändå, vore bra att veta...

2007-07-31 @ 12:52:21
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Johan

Det här ämnet intresserade mig så nu har jag forskat lite i det.
Enligt Antipiratbyrån (jo, det finns en sådan, dess motpart är då Piratbyrån som tycker fildelning är ok) så är det lagligt att göra en privatkopia av ett tv program som sänds på tv till VHS. Detta eftersom det är från ett lagligt medium (tv-sändning), men du får inte sprida denna genom att ladda upp den på nätet.
Så, alltså, om jag förstått det rätt, att spela av ett avsnitt av Melrose Place; vilket förefaller mkt passande, från TV3 är OK, men du får inte lägga upp den på nätet så att andra kan ladda ner den. Du får alltså inte heller spela av något från Youtube, t.ex. en musikvideo med Janet eftersom den antagligen är upplagd olagligt (men säkert avspelad lagligt).

2007-07-31 @ 17:23:28
URL: http://jonahs.blogg.se
Postat av: Samuel

Men om någon skulle spela av någon från tv eller radio från eget bruk så är det alltså ok, så länge man inte sprider det vidare. Så det som är lagligt är alltså att spela in saker från "lagliga" medier - dvs radio och tv samt lagliga saker på nätet?
Tack för att du bringade klarhet i frågan!
Dessutom - borde de inte börja sända Melrose Place i repris snart?! Eller ännu hellre - när kommer dvd-boxen med hela serien? Jag skulle vilja att den boxen ser ut som huset där de bor, typ att man kanske kan vika ut locket för att bilda hela gården typ... Åh vad jag saknar den serien!!!

2007-07-31 @ 18:24:49
URL: http://samuels.blogg.se
Postat av: Åsa.S

Mycket bra kommenterat i min blogg!
Nu får ni sluta dravlet om tillåtet/otillåtet! ;D

2007-07-31 @ 19:07:01
URL: http://glansigyta.blogg.se
Postat av: Johan

Ja, det är lagligt att spela av från en laglig sändning som tv och radio men du får inte sprida det vidare. korrekt uppfattat! :-)
Säsong 1&2 finns att köpa på www.cdon.com, och dom va inte så fasligt dyra heller... man kanske borde investera ;-)) sen går säkert resten att köpa från USA... jag vill ha det avsnittet där Amanda räddar Peter från mentalsjukhuset som Kimberly driver... *hehe*

2007-08-01 @ 10:18:32
URL: http://jonahs.blogg.se
Postat av: Samuel

Men alltså, jag vill inte ha separata säsonger, jag vill ha HELA serien! Åh vad den var bra!!!
Visst måste den släppas som en box sen? Hur måga säsonger var det egentligen?

2007-08-01 @ 18:03:30
URL: http://samuels.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback