Jag vill kunna VAH:a

Folk med barn kan VAB:a (vård av barn eller vad det nu står för), detta tycker jag är självklart. Det är inget konstigt med att man ska kunna vara hemma med sin unge vid sjukdom. Men vi som inte har barn men har hund, vad får vi? Jo, vi får ta ut semester eller komp om hunden är sjuk, om hunden behöver gå till veterinären etc. När folks barn är riktigt små får man vara hemma med ungen tills den är lagom stor att klara av att vara på dagis. När man har valp behöver man inte vara valpledig lika länge som folk är barnlediga, men visst behöver man vara hemma när hunden är riktigt liten och färsk. Det som verkligen sticker i mina ögon är att jag måste vara med och betala pengar till de som är hemma med sina ungar (vilket jag är helt ok med) men när (om) jag skulle behöva vara hemma med vår hund (som är lika mycket en del av vår familj som vilket barn som helst och med stor säkerhet är bra mycket smartare än många små barn) utgår det inga pengar alls från samhället. Det borde vara lika för alla! Ska jag ge av mina pengar till någon som måste vara hemma med sjuk familjemedlem så förväntar jag mig att få pengar om jag måste vara hemma med sjuk familjemedlem!

Det är mycket som sticker i ögonen när man börjar fundera på det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback