Avocadoreparation

Igår hade jag högtidligt planerat att äta en avocado till middag. Hade gått och suktat efter den ett par dagar men den var hård vid varje påklämning. Under gårdagen upplevde jag äntligen att den mjuknat till en mer lagom och behaglig avocadokonsistens. Jag satte kniven i den och påbörjade delningsarbetet. När den väl var delad uppdagades det att den tyvärr fortfarande var stenhård i mitten. Självklart är den hård i mitten eftersom det sitter ett stort avocadofrö (eller vad man ska kalla det) där inne, men det som var runt det var hårt som en lagrad ost, det var endast de yttersta millimetrarna som var något mjuka. Med sorg i sinnet skvätte jag på lite pressad citron på snittytorna, monterade ihop avocadon och lade den i en påse. Är det någon som vet om det går att reparera en avocado? Jag misstänker att överlevandefrekvensen för en reparerad avocado är tämligen låg...

Kommentarer
Postat av: modern

Avocado: du har verkligen mognat som människa! (Jag misstänker att du ändå känns hård när man klämmer på dig. Men din personlighetsutveckling har gått framåt om du kan uppskatta avocado!) Det går nog att reparera och låta avocadon mognp i ljummaste rumstemperatur om man bara ska äta den själv eller med vardagligt umgänge. Mina avocadoinköp består nästan alltid av stenhårda (hårdare än Sten) frukter som får ligga ungefär en vecka i vardagsrummet. De får själva bestämma när vi ska äta dem. Efter några dagar känner jag försiktigt
på mitten av avocadon med "brett alla-fingrar-tryck". När det känns att den ger efter för trycket liksom inifrån sin mittpunkt börjar det bli läge att avnjuta den.

2007-05-31 @ 21:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback