Märklig observation

Vad jag bevittnade i tisdags är så knäppt att jag nästan har svårt att tro att det är sant, men det är det verkligen!  

När jag låste upp min cykel på eftermiddagen och skulle cykla hem från jobbet såg jag en tjej som just höll på att klättra ner från en balkong (på första våningen) ner till ett litet tak som var över porten. Tjejen hade en vit sommarklänning med svart mönster på och ett par skor med liten klack. När hon efter lite möda nått taket satte hon sig när och tog några bloss på en cigarett. Jag såg henne inte tända den där så jag antar att hon hade haft den i munnen under klätterturen. Efter ett par bloss så klättrade hon neråt på stuprännan, när hon hade drygt en meter kvar till marken tappade hon taget och föll med ryggen före ner på några cyklar som stod parkerade vid porten. Hon reste sig snabbt och ställde sig i några buskar. Här slutar min observation, vad som hände sedan har jag ingen aning om. Jag tyckte att jag hade sett nog och åkte hem.  

Ett antal frågor dyker upp i huvudet efter att ha bevittnat detta spektakel. 1) Var hon en inbrottstjuv? Jag tror inte det, då tar man väl inte den vägen ner och man sätter sig inte och röker på taket om man ska skynda sig bort från ett inbrott man just begått. Dessutom, vem gör inbrott i sommarklänning och klackskor? 2) Smet hon ut för att tjuvröka? Jag tror inte det heller, då hade hon väl kunnat nyttja dörren? Att sätta sig på taket var ju inte ett bra sätt att försöka gömma sig på. 3) Hade hon fått utegångsförbud? Jag tror inte det. Har man utegångsförbud tar man väl inte en rökpaus på taket? Då borde man väl rimligtvis försöka skynda sig snabbt bort när man nått friheten tycker jag. 4) Borde jag ha räddat henne efter fallet? Ja, kanske. Jag funderade på att cykla bort dit, det var en bit bort, men då hon reste sig snabbt och ställde sig i en buske så antog jag att hon var tillräckligt ok för att kunna tillkalla hjälp om hon ansåg sig behöva det. 5) Borde jag polisanmäla händelsen? Ja, kanske...men för vad? Förvirrande beteende? Är det ett brott?  

Jag kan väl bara sammanfatta det hela genom att fastställa att det var en väldigt märklig händelse som jag antagligen aldrig kommer att nå klarhet i.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Förvirrande beteende är såvitt jag vet (ännu) inte ett brott. Inte heller förvirrat beteende, men det korrekta borde ju vara förvirrande beteende eftersom det är förvirrande för omgivningen, jfr förargelseväckande beteende. Visst är det praktiskt att vara släkt med en jurist ibland..

2008-07-11 @ 00:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback