Skön semesterdag och Sankta Samuel

28/6

En riktigt skön äkta semesterdag. Gjorde inte så mycket alls, låg på stranden och läste. Var ute och åt. Började städa lite i lägenheten. När man bor på ett ställe börjar man känna igen människor som också lever och verkar inom ens närområde. I vårt område i Nice har vi några riktiga original som vi noterade redan förra sommaren när vi flyttade in. Vi har gubben med den konstiga cykeln, tanten med det röda håret, läskiga mannen som dansar på stranden etc. Och så har vi ju naturligtvis tanten som bodde i vår trappuppgång. Nu har låset blivit lagat vilket gjort att tanten flyttat ut.

Tidigare i veckan såg vi henne uppe vid stationen. Under kvällen nu noterade vi henne framför porten till ett av husen på andra sidan gatan. Vi hade ett halvt paket med kakor kvar som ingen var intresserade av att äta upp och så hade vi en tom vattenflaska. Jag som kanske snarast antas vara en ond, gniden, snål och sur människa överraskade mig själv när jag fyllde vattenflaskan med vatten och med kakpaketet under armen (för det är så man bär sina livsmedel i Frankrike) begav mig ut i den franska sommarnatten för att överlämna kakor och vatten som en gåva till den svärande tanten med bristfällig hygien.

Tyvärr visade det sig att tanten flyttat till något annat ställe för när jag väl var nere på gatan låg hon inte kvar. Hon hade dock lämnat lite skräp efter sig där hon legat. Gick och letade ett par kvarter bort men tanten gick inte att finna. Lite ledsamt var det allt. Jag hade ju tänkt att göra något osjälviskt.

Osjälviskt. Gör man saker osjälviskt eller gör människor goda saker för att minska sina dåliga samveten, för att kunna känna sig stolta över sina gärningar? Gör man egentligen inget för andra människor utan egentligen bara för sin egen vinning? Jag vill tro att jag ibland gör osjälviska saker enbart för andra men jag tror inte att det stämmer, jag gör det nog delvis för att jag ska må bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback