Deklaration

Idag är det den här dagen på året då deklarationen skall lämnas in. För varje år som går tycker jag att det där blir mer och mer klurigt. Jag tycker att det är lite skruvat när myndigheten om ansvarar för indrivning av skatter skickar ut en blankett som alla som tjänar pengar måste fylla i, och gör man det inte eller om man fyller i fel får man straff, som är så svår att begripa att det krävs att två akademiker upplever sig nödgade att två gånger ringa till skatteupplysningen (eller vad de nu vill kalla sig...). Apdåligt! Det skall vara lätt att deklarera! Om man ska tvinga folk måste man ju underlätta för den lilla människan att göra rätt. Man ska inte skrämma, hota och trakassera individen utan som myndighet bör man sträcka ut en hand och säga "Kom lilla du så ska jag hjälpa dig att göra rätt, vi klarar detta tillsammans du och jag! Och säg till när du är redo, om du inte har tid just denna månad går det bra att vi gör det lite senare, jag tar hänsyn till ditt liv och till din tid". 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback