Modern konst = SKIT!

För några dagar sedan var vi på moderna museet här i Nice. Det var verkligen en stor samling SKIT som de ställde ut! Jag fattar inte att folk är så lättlurade. Tänk att folk imponeras och betalar stora pengar för en massa skit som inte ens är vackert att titta på. Och när konst inte ens är intressant så är det verkligen skit. Jag vet att det är en objektiv upplevelse, men när det gäller exempelvis Richard Long som hade en tillfällig utställning på moderna museet i Nice så hoppas jag att jag talar för alla när jag säger att det verkligen bara var en samling med oambitiös skit! Det var inte ens intressant! Jag tror att var och en av oss skulle finna mer spänning, större fascination och mer skönhet som man gick ut och tittade i en sandlåda där några fyraåringar lekt en stund. Ingen skulle väl komma på tanken att kalla det fyraåringarna skapat i sandlådan för konst – hur kan då någon besluta sig för att skräpet Richard Long skapat ska kallas för konst? Visst orden konstigt och konst innehåller till stor del samma bokstäver men bara för att man skapat något konstigt är det väl ändå inte konst? Kan man kalla vad som helst man skapat för konst? Om jag knölar ihop ett kvitto som legat i min ficka i en vecka och sedan ramade in de – kan jag kalla det för konst? Antagligen! Och det beror ju bara på att folk verkar sakna förmåga till kritiskt tänkande. Gör man något skräpbetonat, sätter en dyr prislapp på och kallar det för konst finns det säkert någon som är puckad nog att betala för det. Jag skulle aldrig investera i konst som jag själv inte ansåg vara tilltalande, intressant eller spännande. Visst, smaken är som baken, men någonstans måste man väl ändå dra gränsen. Man bör inte få kalla vad för skit som helst för konst!!! Och vem ska då bestämma vad som ska få kallas konst eller inte? Jag skulle kunna tänka mig att personligen ta det ansvaret, det är bara skicka ett mail med en bild på objektet så återkommer jag med dom.

Kommentarer
Postat av: mamma

Här var det en som blev "sågad" och det rejält! Moderna museet var väl någon stor fula bunkerliknande byggnad bortom busstationen?

Jag lovar att inte gå dit. Men däremot ser jag fram emot att besöka Matissemuseet och Chagallmuseet. Hoppas få med mig pappa.

2008-11-17 @ 21:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback