British Museum

Idag besökte vi British Museum, ett trevligt och vackert museum. Såg Rosettastenen vilket var kul eftersom de flesta av oss troligtvis har läst om den i skolan. Det fanns många gamla saker från Egypten, Grekland etc. Det går inte att undgå att fundera på är hur alla dessa saker med så stort historiskt och kulturellt värde har hamnat här i London, sakerna hör inte hemma här. Egentligen borde dessa saker finnas på museum där de hör hemma i sina respektive länder. För att nämna ett exempel fanns det en del av sfinxens skägg, en liten del är ju inte vidare intressant och jag tror denna del, detta fragment, skulle uppskattas mer om det visades där det hör hemma. En annan märklig sak är att titta på mumier, intressant och spännande absolut, men samtidigt en aning makabert - det är trots allt döda människor. En tanke är att dessa människor förtjänar samma gravfrid som alla andra. Nu ska ingen tro att jag är någon som generellt motsätter mig museum och deras verksamhet, de är en viktig del i att utbilda, undervisa, intressera och engagera oss.  

En utställning som jag sannerligen uppskattade mycket var The Intimate Portrait. Tyvärr är det visst bara en tillfällig utställning. Men alla som har möjlighet att se den innan den plockas bort borde absolut göra det. Den var dessutom gratis!  

Lunch satt vi ute i solen och åt, det var så varmt och skönt att jag inte ångrade att jag lämnat jackan hemma. Vi traskade genom Hyde Park och åt glass i solskenet, underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback