Middag

Läste om en gryta på en annan blogg och tänkte att eftersom jag har varit tämligen huslig den senaste tiden, i brist av annat att sysselsätta mig med, att jag kunde dela med mig av några av rätterna jag lagat den senaste tiden.  

Om jag inte missminner mig skrev jag om risotton jag lagade för ett tag sedan, receptet finns här. Till den åt vi stora räkor med chilli och vitlök.  

I måndags gjorde jag potatisgratäng och till den åt vi lamm. I tisdags gjorde jag piroger. Gjorde en vanlig deg (nästan som en pizzadeg) och så gjorde jag en köttfärsröra med svamp, en liten gnutta salsa och lite cayennepeppar i för sting. Köttfärsen bakade jag in i degen - ja det är ju vad man gör när man gör piroger. Det viktigaste när man gör piroger, bortsett från att de ska smaka gott, är att kanten blir snygg. Jag har utvecklat en mycket bra teknik för detta som faktiskt inte går att beskriva i ord men det går snabbt och blir snyggt.  

Onsdagens middag bestod av en mycket stark wok med bläsckfisk och till den serverades ris. I woken var det förutom bläckfisk även röd currypasta, paprika, vitlök, lök, svamp, böngroddar, kål etc. Jag hade i fyra chillifrukter (små gröna), trodde inte att de skulle vara så starka men det var de. Vi satt där och svettades när vi åt för det var så starkt, men det var samtidigt rätt gott.  

Igår var jag lat och orkade inte göra någon ordentlig mat så det blev Samuels fuskpizza för lata människor.  
Ingredienser:
1 paket soft tortilla
1 burk pastasås
Ost
Körsbärstomater
Champinjoner
Prosciutto
Färsk basilika
Svartpeppar
Olivolja  

Lägg brödsakerna på en plåt, smeta på pastasåsen, strö över osten, dela körbärstomaterna på mitten och lägg på dessa, skiva champinjonerna och lägg på dessa. Grädda i varm ugn tills osten smält och ser fin ut. Tag ut ur ugnen och lägg på skinkan och strö över den grovt hackade basilikan, peppra och ringla lite olivolja över. Ack så enkelt, går supersnabbt och smakar gott. Riktigt bra mat för lata dagar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback