Att vara anonym och hålla på sin integritet

Som frekvent bloggare och något mindre frekvent twittrare är det svårt att inte undvika att tänka på privatliv och integritet. Jag vet inte om jag skrev ett inlägg om detta for några veckor sedan, kan ha varit så, borde egentligen kolla så jag inte upprepar mig, men det är ju lättare att ni som helt enkelt känner igen att ni har läst ett inlägg kring detta kan sluta läsa nu.  

Här kommer några saker jag tänkt på.  

1) Ska man lämna ut sitt efternamn och bild i sin blogg? Jag tror att i de allra flesta fall inte har någon som helst betydelse alls. Men ibland tror jag ändå att man ska ta det säkra före det osäkra och tänka efter en gång extra. Kanske är det en generationsfråga. De yngre i samhället lever ju större delen av sina liv på internet. I min blogg delar jag med mig av vissa saker men vissa saker är jag ganska noga med att inte dela med mig av. Jag skriver exempelvis mycket sällan (om det ens har hänt) ut namn på mina vänner, på min make eller på familjen.  

2) Bilder - som jag skrev tidigare så trivs jag för det första inte alls framför kameran, trivs mycket bättre bakom. Vidare så känner jag att om jag ska kunna vara aningens anonym så kräver ju det att jag inte lägger ut bilder på mitt ansikte. En dag kanske jag gör det, men just nu tycker jag att det känns bra att inte göra det. Jag vet att det finns bilder på mig på nätet, vilket är något som faktiskt gör mig ganska irriterad. Bilderna är tagna av andra människor och ligger på Facebook. Om det bara var så att dessa låg där och jag råkade vara med är en sak, men nu är bilderna "taggade" (eller vad det heter) - dvs det är utmärkt på bilden vem som är jag. Detta gör också att jag på min Facebooksida får upp en massa bilder på mig. Jag har EN bild på facebook som jag själv lagt dit, den enda bilden tyckte jag var nog, det tyckte inte andra. Personligen anser jag att man faktiskt ska fråga innan man lägger ut bilder på folk på nätet. (Nu vet jag att vissa nära och kära (och några andra också) fick sig en känga - men det förtjänar ni faktiskt! Jag vill inte ligga ute på internet med min bild och mitt för- och efternamn kopplat till bilden! Och ska jag göra det vill jag själv välja vilken bild det ska vara!)  

3) Jag är ganska diskret med var jag bor och vad jag jobbar med. Det beror på att det faktiskt sällan är viktigt för någon annan att veta var jag bor och för att jag har ett sådant arbete där integritet är viktigt.   Ok, nu har vi konstaterat att jag är typ superhemlig. Men varför? Vad är det jag är så rädd för? Jag är väl egentligen inte rädd...men jag förespråkar viss försiktighet. Jag har några tankar när det gäller saker andra mindre diskreta människor postar utan eftertanke på nätet. Exempelvis kan jag tänka mig att i framtiden kan mycket väl arbetsgivare luska ut var man har sin blogg och läsa den och skapa sig en bild av en som man kanske inte alls vill att en potentiell arbetsgivare ska ha, det kan ju faktiskt göra att man inte får ett jobb. När det gäller bilder så är de mycket lätta att photoshoppa (man kan exempelvis lätt klistra ett huvud på någon annans kropp eller placera en person i ett helt annat sammanhang). Jag skulle inte vilja vakna en dag och inse att någon manipulerat en bild så att det ser ut som jag är på dansbandsfestival eller på sci-fi-konvent! Jag vill dessutom inte att jag under en semester i exempelvis Botswana märker att någon har stulit ens bild och använt den i ett sammanhang som inte alls är rätt eller passande, för att marknadsföra laxermedel eller dieselmotorer exempelvis.  

Ps. När det gäller gudbarnets bilddagbok är det en helt annan sak eftersom den är lösenordsskyddad.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Kan inte annat än att hålla med!!

2009-07-30 @ 23:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback