Flytta på er!

Jag fortsätter på temat att dela in saker i kategorier. Här kommer en indelning av folk som är i vägen när man har bråttom i morgonrusningstrafiken.  

1. Det förvirrade turistparet
Dessa stackare måste få en väldigt dålig början eller ett riktigt trist avslut på sin semester. Att släpa med sig stora resväskor i rusningstrafik är inte det lättaste. En mycket irriterade sak som dessa typer konstant gör är att de sätter ner sin väska precis när det gått ner (eller upp) för en trappa. Detta resulterar i att alla som kommer kutande efter riskerar att snubbla på det låga hindret som plötsligt står som en betongsugga i ens väg. Rätt hade varit av dessa att fortsätta att bära sin vaska några meter till och kämpat sig mot en vägg eller ett mer folktomt område där ingen riskerar att snubbla över väskorna. Vidare så måste jag väl tillstå att jag kan ju tycka att det är lite knasigt att packa mer än vad man faktiskt orkar bära på, men ja ibland har väl folk inget val. Sen undrar jag också vilka dessa människor är som packar sina saker i stora rutiga plastpåseväskor. Vad har de i dessa och varför inte packa i en resväska som alla andra? Dessa konstruktioner verkar inte vara av någon högre kvalitet så man ska nog inte packa saker man är vidare förtjust i eller saker man tänkte använda...och varför då ta med sig dessa saker alls när man ska ut på resa?  

2. Idiottanten i för höga klackar
Visst, jag förstår att vissa kvinnor (och andra) vill ha höga klackar på sina skor men om man har så höga klackar bör man kunna gå i dessa i normal rusningstrafikhastighet. Skor som inte tillåter den hastigheten har inget i rusningstrafik att göra! Antingen rekommenderar jag dessa att gå i strumplästen och bära på skorna eller ta ett par andra skor. Gå inte långsamt mitt i vägen ty det gör mig galen! En annan sak jag ska tillägga när jag ändå är inne på folk med mindre fotriktiga skor; bara för att du har klackar på skorna och säkert ont i fötterna tänker jag inte ge dig mitt tågsäte. Du har valt skorna själv och jag antar att du gick så långsamt att alla säten hann bli upptagna innan du kom fram, så nu får du stå för det och resa stående! Jag tänker inte dela med mig, jag har ont i ryggen, är trött och sur!!! Nä, det spelar ingen roll hur mycket du blänger. Om du inte vill åka stående kan du och dina puckade skor gå av tåget...  

3. Den gamla gubben
Jag har lite svårt att första varför någon som uppenbarligen passerat arbetsför ålder ska ut och åka i rusningstrafiken, det hade varit mer förståndigt och säkert mer angenämt för gubben att vänta en timme eller två tills det lugnat ner sig lite. Alla kommer vi (förhoppningsvis) bli gamla och då kanske man inte går så snabbt så det ska man ha full förståelse för, men samtidigt kan man ju önska att de som redan kommit till det stället i livet där man utgör en stoppkloss kanske skulle vara visa nog att faktiskt inte gå mitt i gångar och trappor. Dessutom finns det ju faktiskt en trygghet i att gå nära en vägg eller bredvid ledstången i en trapp, blir man som gammal gubbe lite trött eller förlorar balansen kan det ju vara skönt att luta sig mot något. Mitt hetaste tips är iaf att folk som inte absolut behöver vara ute i rusningstrafiken håller sig undan för allas trevnad.  

4. Den irriterande skolgruppen
Skolgrupper skall alltid färdas i ett led!!! Barn ska inte gå i klunga, grupp, stim, svärm eller flock! Barn skall hållas i strikta led, annars är de i vägen! Ok, nu kanske inte alla barn känner för att inrätta sig i ledet men bara för att man är en skolgrupp måste man inte blockera alla trafik. Hur kan dagens barn och ungdomar vara så totalt självupptagna att de inte ens märker att de är i vägen? Och varför ska dessa ungar ut och fara i rusningstrafiken, skolutflykter kan vänta tills vi andra kommit till våra arbeten. Den tiden på förmiddagen (när jag redan kommit till mitt arbete) är en utmärkt tid för kategori 3 och kategori 4 att vara ute och nyttja den kollektiva trafiken. Dessutom kan de ju passa på att umgås över generationsgränserna vilket sägs vara hälsosamt.  

5. Den alternativa konstiga människan
Ni vet den där typen av person som ser alternativ ut, har otvättat hår och kläder av märkligt snitt samt en ryggsäck som hänger ganska långt ner på ryggen, ibland bär de på en gitarr eller en trumma. Ofta kan denna typen av person ha en mindre angenäm odör vilket kanske kommer från att ha spenderat för mycket tid på musikfestivaler (där jag misstänker att hygientänket kanske inte är helt uppdaterat med vad som råder i resten av samhället). Dessa typer tycks aldrig har bråttom utan lunkar på i sin egna lilla värld och lyckas vara i vägen för oss som har en tid att passa.  

6. Den feta personen
Folk med stor kroppsvolym förstår jag blockerar flödet av den vindlande ström av människor som ska till och från sina tåg och till och från tunnelbanan. Det är svårt att inte vara i vägen om man är überfet och även om feta människor kan ha tider att passa skulle de väl kunna hålla till höger så vi andra kan pressa oss förbi. En annan sak när jag ändå är inne på de lite större av samhällets medborgare - det är faktiskt ett säte per person som gäller! Jag har betalat lika mycket för mitt säte och uppskattar inte att dela med mig av det! Om du vill ha mer än ett säte betala för en egen kupé eller något...  

Sen kommer man ju till den naturliga frågan - varför har jag sa bråttom? Varför inte åka en stund tidigare så jag slipper stressa? Ja, jag skulle ju kunna göra det...men jag vill INTE! Folk får flytta på sig istället!!!

Kommentarer
Postat av: Tobias - Mitt liv genom en kameralins

sv: Lite i efterhand så ångrar jag att jag kom ut i den åldern. var fortfarande så ung och det var svårta tt hanskas med allt som drabbade en pga av det. Men jag har iaf de nu överstökat :P hehe..



Hur står de till med dig? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback