Olika bloggar - en indelning

På lunchrasterna har jag ett tag nu ägnat mig åt att läsa andra människors bloggar. Till min besvikelse har jag inte hittat så många bra att följa. Man skulle kunna dela in bloggar i kategorier. Egentligen ska man kanske inte kategorisera folks personliga saker men eftersom detta är min blogg anser jag att jag faktiskt får skriva vad jag vill på den.  

Kategori 1 "Modebloggen"
Bloggen skrivs av en ung tjej mellan 14 och 17 år (ibland äldre) och handlar om "mode" (jag väljer att använda citationstecken eftersom jag personligen inte tycker att man kanske kan kalla en blogg för "modeblogg" bara för man skriver om en topp man köpte för 19 kr på rean på H&M och så lägger man upp lite bilder på kläder man sett på nätet. Visst det är kanske mode, men totalt ointressant. Om man inte ens har en intressant åsikt utan bara lägger upp lite bilder på kläder man tycker är fina (men aldrig kommer att ha råd att köpa) vari ligger intresset för mig som läsare? Ingenstans skulle jag saga... Vissa av dessa (för mig) ointressanta bloggerskorna har till och med fatt epitetet "superbloggare", i min lilla värld tycker jag faktiskt att det är ganska töntigt, den enda som borde få ha det epitetet är Superman - för han gjorde i varje fall lite nytta!  

Kategori 2 Den kulturella eller politiska bloggen
Skriven av någon som mer än gärna kallar sig journalist eller har aspirationer åt det hållet. Har personen inte en dragning åt det hållet så har personen garanterat en dragning åt det politiska hållet. Bloggen är ungefär lika välskriven som den är ointressant (för mig). Visst finns det självklart guldkorn att plocka från dessa bloggar men är man inte så intresserad av just det ämnet bloggaren skriver om tappar man rätt snart intresset för bloggen.  

Kategori 3 Mammabloggen
Oftast skriven av kvinnor som just fått barn (även om jag vet att det förekommer att även fader engagerar sig i detta). Jag antar att man kanske har det lite trist (alternativt lugnt och skönt?) när barnet sover och kanske därför passar på att blogga. Bloggen innehåller ofta ganska mycket bilder som uppskattas av vänner och familj som kanske inte träffar barnet så mycket. Mammabloggarna är enligt min mening mer av en familjeangelägenhet (om man till familj räknar med vänner och övrigt folk man gillar). För övriga användare av internet är dessa (ofta puttinuttiga) bloggar totalt ointressanta, om man inte har en aning om vem ungen med blöja på bilden är bryr man sig inte det minsta om denna kategori bloggar (men om man vet vem det är så klappar man i händerna av lycka åt var och varannan bild - ja jag talar av erfarenhet).  

Kategori 4 Humorbloggen
Vem som står bakom en humorblogg vet jag inte. De är ofta tämligen kortfattade och ibland lite roliga. En humorblogg återkommer man till ett par gånger under en period sedan glömmer man bort den - kanske för att humor är svårt att konstant hålla uppdaterat och färskt?  

Kategor 5 Övriga bloggar 
Sedan har vi alla andra bloggar, de finns faktiskt men ack så svara de är att hitta! De är dessa bloggar jag gärna skulle läsa! Bloggar av välutbildade (inget krav dock) människor som delar med sig av små bitar ur sin vardag och kanske bjuder på någon liten åsikt ibland och kanske lite annat strunt.

Jag har säkert missat något och det får jag be om ursäkt för (det är ju faktiskt tisdag) och man kan säkert göra hur många olika indelningar som helst, denna gjorde jag idag, vill någon göra en annan är det bara att sätta igång. Hoppas innerligt att jag inte trampat någon för hårt på tårna...

Kommentarer
Postat av: mamma

Den ende av din generation som deltog i farmors fest i Norrbotten delgav sin bloggadress:

blog.zlarg.com



Kanske nåt för dig att kategorisera!?

2009-07-15 @ 20:47:36
Postat av: Pontus

Fortsätt med dessa kategorier. väldigt spännande ;)

2009-07-24 @ 01:11:05
URL: http://finest.se/poppesundstrom
Postat av: Samuel

Lika spännande och imponerande är det att någon faktiskt orkade läsa hela inlägget. Bugar

2009-07-24 @ 18:15:03
URL: http://samuels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback