Skydd och fodral

Jag har under en längre tid funderat kring detta med fodral och skydd.

Vad är själva poängen med exempelvis bilklädselskydd? Vem är det man sparar den fina klädseln under till? Tar man bort överdragen när kungen ska komma och åka i ens bil och hur ofta händer det egentligen? Iofs - bilar har ofta ett andrahandsvärde och för den sakens skull kanske det kan finnas en mening med att vara lite fanatisk.  

Den där i-phonen som blivit ganska poppis verkar väldigt många ha fodral till, eller egentligen är det inte fodral utan snarare en tight gummerad telefonkondom. En stor del av appleappealen är ju själva designen på produkterna, att trä på att fult gummifodral är ju riktigt osmakligt. Telefoner har sällan högt andrahandsvärde och inte tror jag att man försöker skydda telefonen och hålla den fin tills den dagen kungen kommer och frågar om han får låna ens telefon.  

Jag hade en mp3-spelare tidigare som jag var mycket noga med att försöka hålla fin genom att ha den i för ändamålet avsett fodral. De få gångerna jag tog ut den ur sitt fodral var den alltid mycket fin och repfri. Sedan skaffade jag en annan spelare och lade undan den fina repfria musikmaskinen. Jag borde givetvis struntat i fodralet och njutit av att produkten var fin så länge det varade och sedan om det blivit någon liten repa hade jag fått lära mig att leva med det istället.  

Det finns många fodral att fundera kring. Här kommer tre:  

Pennfodralet - det där som nördar i amerikanska filmer alltid har i bröstfickan (eller kallas det fickskydd? jag har ingen aning, men ni vet vad jag menar). Det finns väl ingen som egentligen har pennor i fickan väl? Eller vänta...hm, jag sydde faktiskt ett sådant för flera år sedan då jag var nödgad att ha pennor i en ficka. Gör det mig till en amerikansk nörd? Hua, ok att vara nörd, men amerikan...fy!  

Displayskyddsfilmen - den som finns på nya mobiler och kameror etc. Jag tillhör den grupp av befolkningen som försöker spara den kvar på sin plats så länge som möjligt, tills den börjar släppa i kanterna och det fastnat damm där, då tar jag bort den. Denna typ av skydd är inte så tokigt - en display med repor är faktiskt svårare att använda.  

Bokskyddet - har aldrig begripit meningen med den där plastfickeliknande saken man ska sätta böckerna i när man tar de med sig. Fina böcker bör man inte ta med sig i sin väska och pocketböcker är ju till för att skramla runt i en väska. Helt onödigt fodral/skydd.  

Jag ska börja tänka att skydd och fodral som skyddar en funktion är ok medans skydd som skyddar en produkt från repor när den används och samtidigt förfular produkten inte är ok!

Ps. Om kungen skulle komma och vilja låna några av mina saker skulle jag absolut finna anledning att sätta på ett skydd eftersom jag inte vill att han ska besudla mina saker med sina med sina odemokratiska, smutsiga labbar!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hahahaha, eller att ha plastskydd på soffan för att skydda den! Ehhh, inte skönt att sitta på skulle jag tro. Min mamma lägger alltid ut tidningspapper över spisen när hon steker något, så det inte skvätter ner runtom. För att slippa torka av där sen. Men det är ju bökigare med tidningarna, och så skvätter det alltid imellan, så hon måste torka ändå! =)



Svar: Nja, visst vande man sig med det gröna, men jag skulle inte vilja ha så hemma. Fast en kollega sa att det var årets färg i år... Så vi får väl se ;)

Postat av: mamma

Det där som pappa döljer sin fina motorcykel med när han inte åker kallade min norrlandskompis för "pyjamas". Det tyckte jag var roligt.

Jag tycker inte heller att man ska ha "pyjamas" på alla sina fina saker.

2009-07-28 @ 21:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback