Att ta mer än vad man förtjänar är fult!

Hur kan någon enda människa vara värd en bonus på massor av miljoner eller en pension på vidrigt många miljoner? Jag kan verkligen inte se hur en ensam liten människa kan utföra ett arbete som gör att den personen förtjänar så mycket pengar som vissa chefer har. Dygnet består av 24 timmar, det gäller för alla och ingen enda människa kan utföra ett sådant arbete att det bör belönas med dessa hutlösa summor som nu uppdagas i media. Att sedan mycket av pengarna dessa människor utan känsla för etik och med total avsaknad av moral sliter åt sig är pengar som kommer från människor som arbetar hårt (säkert mer hårt än dessa giriga avskum) gör ju saken ännu värre. Många av dessa människor gör ju inte ens ett viktigt arbete egentligen, att vara vd för en bank kan väl inte vara vidare svårt och det krävs nog inte någon mer avancerad utbildning för det heller. Det finns väldigt många människor som gör ett så mycket viktigare arbete som förtjänar stora delar av dessa vansinniga summor mer än exempelvis AMF-cheferna. Exempel på människor som jag anser gör viktiga saker är människor som arbetar med renhållning (vi skulle vada i sopor, få massor med sjukdomar och bli invaderade av råttor och andra skadedjur om inte sophämtningen fungerade), människor som arbetar med barn (de är ju vår framtid) och människor i sjukvården etc. (listan kan göras lång).  

Jag gillar pengar. Jag skulle gärna ha massor med pengar. Jag tror att de flesta människor tycker att det är ganska trevligt med pengar (eller kanske inte direkt själva pengarna i sig, utan mer vad man kan göra om man har pengar), men jag tycker att det måste finnas någon rimlighet i det hela. Vi kan inte ha en värld där några få roffar åt sig hutlösa summor. Dessa människor måste helt sakna skam i kroppen!!! Fy!

Det ska väl tilläggas att jag inte har något problem med att människor faktiskt har olika löner, det är så samhället fungerar. Vi förtjänar inte alla samma lön, men det måste finnas någon rimlighet i det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback