Irriterande snigelmänniskor och hurra för vår ambasad i London

Igår var jag och gjorde den sista registreringen jag behöver för att kunna börja jobba i detta land. Nu kommer det ta ca två månader innan jag kan börja på mitt nya jobb. Jag fattar inte hur det kan vara så mycket byråkrati och strunt för att låta mig börja jobba. Jag har ju utbildning från ett EU-land, och dessutom en utbildning som jag är helt säker på att väldigt mycket bättre än den utbildningen som ges här för motsvarande arbete. Detta till trots ska det vara så otroligt omständigt och ta fruktansvärt mycket tid. Ibland tror jag att människorna som arbetar med sådant som registreringar och andra uppgifter som man skulle kunna betrakta som sekundära i en verksamhet arbetar långsamt och gör saker i en takt som inte alls är lämplig. Jag undrar om inte dessa människor känner viss tillfredsställelse av detta, jag tror att det är deras vis att visa makt. Detta mönster och tendenser av detta slag har jag även noterat hos viss receptionspersonal, hos några människor som arbetar på löneavdelningar jag haft att göra med och det gäller även människor som arbetar på ett kansli jag även haft att göra med tidigare. Nu vill jag ju på inget vis säga att det som dessa snigelmänniskor gör är oviktigt men faktum är att de inte skulle ha något arbete om de som gör det huvudsakliga arbetet inte gjorde sitt jobb, självklart så skulle ju inte heller det huvudsakliga arbetet heller fungera vidare bra utan dessa snigelmänniskor men ja...you know... Sedan måste jag ju även nämna (för att inte får arga människor efter mig) att det finns många personer som utför dessa uppgifter bra, effektivt och på ett otroligt förtjänstfullt vis. Exempel på en sådan person är en kvinna på ambasade här i London. Jag mailade till ambasaden igår på förmiddagen och på eftermiddagen hade jag fått svar och dessutom erbjöd de sig att skicka hem papper till mig, papper som jag undrade om jag kunde komma och hämta utan att boka tid eller om det var så att jag skulle boka tid för att hämta papper (jag måste förnya mitt körkort som slutar gälla om ett tag).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback