Ljud

I vårt hus ligger det en butikslokal som inte används längre, det kommer säkert en ny butik eller likande inom sinom tid. Från den lokalen kommer det ett pipande som piper precis dygnet runt. Det är inte alls så högt och kan säkert vara bra om gatlyktorna skulle slockna - då skulle man kunna ha detta pipandet som en sorts hållpunkt för att lättare hitta hem. Oftast är det dock inte till någon nytta utan tämligen irriterande. I söndagsmorse när jag vaknade så hörde jag det där ljudet och när man väl börjat lyssna på det är det svårt att koppla bort. Lade mig med hörat över handleden och lyssnade på min puls istället och somnade om. Jag vet inte vad det där pipandet betyder, kan kanske betyda "vänligen koppla på eller ifrån larmet", det känns lite som ett sådant varselpip eller vad man ska kalla det.  

Under arbetstid (för byggarbetare - vilket inte alltid är samma tider som vi andra håller) håller några arbetare på med någon sorts byggnadsarbete i och utanför huset mittemot vårt. Under flera dagar har de nu borrat (eller vad de nu gör?) upp marken kring huset vilket har låtit något vidrigt! Det har ibland varit så illa att jag skyndat mig ut på förmiddagen för att slippa ljudet.  

Idag när jag kom hem från min fotoexkursion (stavas det så?) var jag så svettig att en dusch var det enda korrekta just då. Medans jag stod där i duschen och just sköljt ur håret så börjar det tjuta i vår lägenhet, och inte så lite heller. Tydligen var det brandlarmet... Som en riktig brandsoldat hoppade jag i kläderna, hittade bara en strumpa men det fick duga, och rusade ut i trapphuset, övervägde ett tag om jag skulle springa och knacka på hos de andra i huset (det är ett litet hus så det skulle varit fullt genomförbart) men kom fram till att de garanterat inte skulle höra mina knackningar eftersom brandlarmet ljöd i hela huset. Ljudet var så högt att det var på gränsen till outhärdligt. Sprang ner på gatan och ställde mig och tittade på huset. Tydligen var det bara jag som kom utspringande, kanske var ingen annan var hemma. Samtidigt som jag stod där och droppade och kände mig lite förvirrad, blöt och irriterad gick en person från en komersiell lokal som ligger i samma byggnad (inte från den pipande för där är ingen) in genom porten och stängde av larmet. Tydligen brann det inte så jag gick upp igen och försökte torka.  

Nu ser jag fram emot och lugn och tyst afton.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback