Monarkiskiten

Noterade att jag faktiskt (oväntat nog) inte har kommenterat förlovningen mellan kronprinsessan och hennes kille.


Jag kom att tänka på det hela när jag lästa detta
blogginlägg. Det är ingen blogg jag läst tidigare, hamnade på den via denna blogg som jag läser.

Jag tycker inte att det är konstigt att folk glädjs med de tu. Jag gör det också, jag blir glad åt all sund kärlek i denna värld. Exempelvis såg jag ett avsnitt av den där tv-serien Airlines (eller vad den heter), den om Easy Jet-personalen där en snubbe friade till sin kvinna, var mycket vackert och romantiskt på ett billigt tv-sätt. Jag blev glad. Jag blev precis lika glad som när någon annan förlovat sig. För mig är det det som är hela grejen med monarkiskiten, det fungerar inte för mig. I min värld ska alla människor vara lika mycket värda, ingen ska vara mer värd, mer märkvärdig, med speciell än någon annan. Människovärdet är lika för ALLA, och lika okränkbart för ALLA. Att man i en modern (och sammanhanget gör att jag använder ordet modern med viss avsmak!) demokrati som Sverige ärver jobbet (eller ämbetet eller vad 17 det kallas) som stadschef är totalt förkastligt! Att ärva en sådan titel innebär ju att pöbeln och patrasket tillåter att detta får ske i vårt land, att dessa människor i sin villfarelse tror att dessa människor skulle vara mer värda än någon annan. Jag håller med om att ett kungahus är en del av vår historia, men det hör till vår historia, inte till vår framtid. Länge leve republiken!

(Jag vill dock informera om att jag inte alls hyser några aversioner mot personen som skrev inlägget ang vår monarki, det är en vanlig missuppfattning och eftersom ALLA är lika mycket värda har vi alla rätt till en åsikt...även om vissa tycker fel!)

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Kära bror, du är så otroligt klok. Join me in Republikanska föreningen!



Och vad roligt det är att höra att du blir så trevligt bemött av skomakarna i London. Kram!

2009-03-03 @ 22:53:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback