Skändning av Mma Ramotswe

Har just sett ett avsnitt av Damernas detektivbyrå på BBC One. Det var inte mycket som var rätt. Jag har läst åtta av böckerna och flera av dem på orginalspråket (dvs ingen risk för brister i översättningar) och jag kände inte alls igen mig. Visst, serien är ju säkert bara en tolkning av böckerna men ska man tolka mästerverk så måste man väl göra de rättvisa?! Böckerna är ju, vilket alla som läst dem självklart inser, mycket svåra att göra tv och film av men att göra vad BBC nu visar är inte rätt. Jag orkar inte ens bemöda mig att rada upp hur mycket som var fel, så många saker finns det att anmärka på efter bara ett avsnitt. Jag hoppas innerligt att någon gör ett nytt försök och gör en riktigt bra tv-serie av böckerna alternativt om vi vi världen kan nå konsensus och enas kring att vi låter historierna finnas i böckerna och leva vidare i våra huvuden. Men att göra skräp av något som är så fint och Precious (haha nu var jag fyndig - vilket ni som läst böckerna inser) är riktigt tragiskt!

Kommentarer
Postat av: Åsa.S

Hahahaa, absolut! Det var ju ändå tur, tyckte han, att de la till för att få dusch och toa på rummet, och inte i korridoren.

Annars hade han ju inte duschat på hela helgen kan jag säga!



Kul att "se" dej igen Samuel! =)

Postat av: Sasha

Men va!? Nej, man får inte skända Mma Ramotswe, jag har mycket bestämd bild av henne och hennes detektivbyrå.

Antar filmatiseringen inte är något att se då?

2009-03-24 @ 08:33:13
URL: http://www.sashacorrigan.com/blogs
Postat av: Samuel

Nä, eller jo, eller jag vet inte...jag gillar det inte alls eftersom jag ständigt relaterar allt till böckerna. Om man ser på serien och bara tänker att det är en tv-serie och inte en serie baserad på dessa underbara böcker kanske den faktiskt är bra...

2009-03-24 @ 12:53:31
URL: http://samuels.blogg.se/
Postat av: Lotta

Det är ju detta som är så svårt när man läst boken/böckerna och levt sig in i en värld som man själv diktat upp.. Jag är kluven att se serien eller filmatiseringen just map detta. Samma sak med Män som hatar kvinnor!



Kunde inte låta bli att kika in här efter inläggen på Sashas blogg..

2009-03-24 @ 21:16:42
URL: http://gettosmurf.wordpress.com/
Postat av: Samuel

Hej Lotta!



Absolut, det är svårt när man läst böckerna och skapat sig en uppfattning om hur allt är, hur folk ser ut, hur folk agerar etc och när man sedan ser filmatiseringen så blir ju allt knasigt...Kanske bättre att bara hålla sig till böckerna.



Tack för besöket och välkommen åter!

2009-03-27 @ 16:40:12
URL: http://samuels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback