Skor, att vara londonbo samt mat

Jag tänkte ju att vi skulle börja laga mat nu när vi är "riktiga" londonbor. Igår gick jag runt i stan större delen av dagen, lämnade in ett par skor som behövde lite TLC av en skomakare. (Ett litet sidospår bara, skorna lämnade jag in vid lunch ungefär och de skulle vara färdiga vid 5 pm. De var verkligen färdiga då och kostade bara 3 £, dessutom önskade skomakarmannen mig en trevlig dag. Tänk vad fantastiskt det är i London. I Sverige hade samma sak tagit minst fyra arbetsdagar, kostat minst 175 kr och ingen hade önskat mig en trevlig dag!) Åter till vad jag tänkte skriva om. När man går runt i en stad och gör saker som att lämna in skor och handlar mat (vilket jag gjorde igår) så känner man sig ganska mycket som någon som faktiskt bor här och mindre som en turist. Dock så tror jag att folk kanske inte handlar så mycket mat som behöver lagas här. Faktorer som indikerar att ett sådant antagande stämmer är att det dels finns väldigt få riktiga matvaruaffärer samt att det finns många affärer som saluför halv- och helfabrikat. Jobbigt men på något vis ganska bekvämt också, det är ju lättare att försvara aktiviteten att gå ut och äta när alternativet skulle vara att halvlaga ett halvfabrikat hemma. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback