Invandrartårtan

Jag tycker om invandrare, jag tycker alla är invandrare, jag tycker att det mångkulturella samhället är fantastiskt ur många aspekter och jag gillar mat från andra länder. Detta sagt, det finns något som jag för en tid sedan lärde mig kallas för invandrartårtan. Invandrare är ofta mycket mer generösa och snälla än svenska människor och bjuder gärna på saker de lagat och bakat. En sak invandrare gärna bjuder på är kakor och tårtor - invandrartårtor. Invandrartårtan är lika mycket fin och vackert bakat som den är torr. Riktigt torr. Varför låter de tårtorna stå i ugnen så länge? Undrar vad det beror på. Man skulle kunna tro att detta bara var rykten, hörsägen och fördomar. Jag personligen har fått glädjen att smaka många invandrarkakor och tårtor och det är nog bara en gång bakverket inte varit torrt (den gången är kanske undantaget som bekräftar regeln). Är det så att många människor från andra länder faktiskt tycker om att det som de bakat är torrt? Människor som är "svenskar" (jag väljer att använda citationstecken eftersom människan faktiskt uppstod i Afrika så ingen är ju svensk egentligen, vi är ju alla afrikaner) har ju en smak som stora delar av världen inte alls fattar - typ sill och hårt bröd (haha där kan man ju verkligen snacka torrt bakverk). Man kan alltså sammanfatta med att säga att smak är kulturellt betingat och invandrartårtor ofta är torra.
 
Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback