Rödbetor

Vi har inget kök just nu och kan således inte laga mat, jag berättar mer om just det senare. Efter jobbet igår var jag och skulle handla någon sorts mat som inte behövde tillagas. Stod och funderade över vad jag egentligen skulle köpa när en yngling säger "Excuse me, what is rodbetor?" Han håller fram en inplastad smörgås med rödbetssallad. "It's this red thing" säger jag och försöker peka genom plasten på rödbetssalladen. "Ah like blueberries?" frågar ynglingen och skiner upp. Här började jag fundera, vem tycker om blåbär på en smörgås som även innehåller köttbullar? Jag gillar verkligen blåbär, men jag tycker inte att det passar till köttbullar. "No, it is beetroot..." svarar jag och känner mig glad för att jag kom på vad rödbetor heter på engelska, inte ett engelskt ord jag slänger mig med vidare ofta så jag var glad att jag kunde hitta det i huvudet när jag nu behövde det. Det visade sig tyvärr att ynglingen jag samtalade med inte kunde det engelska ordet utan såg mycket frågande ut. Här började jag bli lite orolig. Hur förklarar man rödbeta för någon? Jag tänkte att det är något som växer under jorden så jag sa "Beetroot is like a potato but red and a bit sweet". Undrar om han blev besviken, det är faktiskt mycket svårt att beskriva smaken av rödbeta. Om det är någon som har ett förslag på hur man beskriver den smaken vore jag mycket tacksam om ni kunde lämna några rader här nedan så jag vet till nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Petra

En fantastiskt bra beskrivning skulle jag vilja säga... Ha en urmysig helg nu. Hälsa din andra hälft. STOR kram

2009-11-13 @ 13:14:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback