Dofter

Jag har under en tid funderat på det här med dofter. Alla människor har en doft. Kroppsdoften brukar oftast betraktas som mindre trevlig i sociala sammanhang. Detta har resulterat i att människor gör mer eller mindre omfattande försök att maskera sin kroppsdoft genom parfymer, deodoranter och övriga luktagottprodukter.
 
När det gäller produkter av doftkaraktär finns det skillnader mellan de som är avsedda för män och de som kvinnor brukar använda. Tydligen så har samhället beslutat sig för att herrar och damer icke skola dofta lika. Kvinnodofter har ofta inslag av blommor medan de dofter män föredrar innehåller annat som exempelvis trädofter. Tydligen så är trä manligt och blommor kvinnligt. Jag som inte är någon stor anhängare av denna indoktrinering i det stereotypa samhället har ändå accepterat att det är på detta vis.
 
En liten stilla undran dock, hur kommer det sig att så många killar då går omkring och luktar ananas om huvudet?! Tydligen finns det ett populärt hårvax som luktar ananas. Jag har inget emot ananas men jag personligen skulle inte tycka att det var vidare manligt (iofs så skiter jag fullständigt i det!) att lukta som en fruktsallad om huvudet. Jag förstår inte att folk som bemödar sig att fixa sitt hår med vax helt struntar i att deras huvuden luktar som en dessert från mitten av 80-talet.
 
Personligen kör jag oftast på en något otrevlig svettdoft eftersom jag jobbar så hårt och cyklar som en galning till och från jobbet, dessutom kombinerar jag ofta den odören med en frän doft av vitlök eftersom jag tycker om att äta gott och gott för mig ofta är likställt med vitlök! När jag försöker att maskera min kroppsdoft brukar jag antingen dofta underbart av Hanae Mori for men (en japansk designer) eller Paco Rabanne 1 Million.

Kommentarer
Postat av: Åsa A

Hej på dig!

Det glädjer mig mycket att äntligen lyckats lägga till rätt sida som favorit.



Ville anknyta till ananas-diskussionen. Drar mig till minnes denna diskussion du och jag fört mången gånger genom åren. Varför vill man lukta mat? Ananas, vanilj, jordgubb osv. Som doftkomponenter i en trevlig (ja, jag är vuxen numer, tom skiljd) blandning såld som parfym, men att dofta mat? Hmm? Fascinerande ämne som vi tydligen tio år senare fortfarande kan återkoppla till!



Stor kram mitt hjärta!



//Åsa

2009-10-29 @ 00:47:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback