Irriterande betalningsförfarande

En sak som jag fasar är att komma till kassan i en affär och inte ha nog med pengar. En sak som jag fasar ännu mer är att ha ätit på en restaurant och sedan inte ha nog med pengar för att betala för maten. Dessa saker tror jag att jag inte råkat ut för. Det skulle vara så väldigt pinsamt om det skulle hända och jag skulle nog ta fram en liten spade och gräva ett hål i marken som jag skulle kunna försvinna i om det skulle ske.
 
I torsdags var jag ute och åt lunch och drack vin som jag gör ibland på torsdagar. Var som vanligt en väldigt trevlig händelse tills vi skulle betala för oss på stället vi gått till efter att vi ätit lunch. Vi gick nämligen vidare till ett ställe och åt efterrätt och drack lite mer vin. När vi skulle betala för oss accepterades inte våra kort. De anställda försökte ett par gånger men det gick inte. Jag visste att det skulle finnas pengar (jag har en ganska hög kreditgräns på mitt kort och var helt säker på att den inte var maxad) men ändå är det klart att man börjar undra. Efter ett par försök bad personalen oss att gå till en bankomat för att ta ut pengar där. Hallå?! Det var ju helt uppenbart att det var deras kortläsare som inte fungerade och så hade de mage att be oss anstränga oss och gå till en bankomat. Men som snälla människor så gick vi till bankomaten, dock möttes vi av en bankomat med en stor träskiva för själva bankomatmaskinen. Den var uppenbarligen inte i bruk så vi gick tillbaka. De små restaurantmänniskorna bad oss då att gå till en annan bankomat. Eftersom vi inte riktigt hade lust att ägna resten av eftermiddagen åt att jaga bankomater enades vi om att vi skulle komma tillbaka dagen efter och betala. De undrade om vi kunde lämna något i pant vilket vi givetvis inte gjorde. Varför skulle vi det? Om de inte kunde ta betalt var det ju faktiskt inte vårt problem. Dagen efter gick vi tillbaka och betalde, de bjöd då på en kopp kaffe att ta med sig. Jag som inte riktigt dricker kaffe tyckte ändå att det var trevligt att gå på stan med en varm mugg i handen, den var mycket behaglig att hålla i en kall höstdag.
 
Några funderingar uppkom. För det första, hur kan man ens tycka att det är ok att be sina gäster (eller kunder eller vad man nu skulle kalla oss för) att behöva gå ut och leta efter en bankomat? Tänk om det var så att jag faktiskt hade superont i en tå och inte kunde gå eller kanske hade nya skor som jag inte ville smutsa ner eller hade en mycket viktigt möte med banken direkt efter och inte hade tid att leta efter en bankomat. För det andra, är det inte lite lite snålt att faktiskt inte tycka att man istället för att besvära sina gäster kan bjuda på två glas vin och två efterrätter? För det tredje, jag kommer nog ändå gå dit igen för efterrätten var sjukt god!


Crème brulée med körsbär


Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Vin till lunch mitt i veckan? Vad säger eftermiddagspatienterna om det?! ;-)



Var intogs den goda efterrätten? Kanske är värt att pröva.. Kram!

2009-10-12 @ 12:08:09
Postat av: Samuel

Ingen aning, slutade tidigt...

2009-10-12 @ 22:07:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback