Orättvisor

När jag traskade hem till hunden på lunchen igår så kom jag att tänka på orättvisor. Jag har tänkt ganska mycket på det den senaste tiden. Det finns många orättvisor i världen. I vissa delar av världen är det många som inte kan äta sig mätta varje dag och dör av svält. I andra delar av världen finns det folk som traskar med en Rolex kring handleden. Det är inte rättvist.
 
Vissa människor har inte rent vatten att dricka. Andra sätter på vattnet i duschen i god tid för att vattnet ska bli lagom varmt innan de hoppar in i duschen och spolar således ner flera liter bra vatten rakt ner i avloppet. Varken rättvist eller sympatiskt.
 
När somliga människor sliter och anstränger sig på sin arbetsplats, skyndar sig för att inte vara borta för länge på lunch och kämpar för att bidra till verksamheten finns det parasiter som får betalt redan under sin resa till arbetet och dessutom inte bidrar det minsta till verksamheten. Ingen gillar en parasit och det är inte en rolig eller rättvis situation.
 
Det finns människor som inte har någonstans att bo och så finns det de som tycker att det finns för få mångmiljonvåningar till salu. Inte rättvist alls.
 
Ibland hör man folk säga "allt är inte rättvist" och liknande saker. Jag tror aldrig att jag hört någon säga det som inte haft fördel. Det är alltid de människorna som har det bra som tycker att allt inte alltid behöver vara rättvist.
 
Ska man känna skam för att man har det bra? Nä det tycker jag inte. Jag anser att om man har det bra ska man vara tacksam för det man har och inte glömma att det finns många, väldigt många, som har det mycket sämre. Ödmjukhet, generositet och respekt - fina ledord som jag ville flika in i min lilla predikan här. Dessutom (kanske ingen tröst egentligen) men de som har det sämre får ju försöka tänka på att det alltid finns någon som har det ännu värre...ja tills man kommer till den personen som verkligen har det allra sämst i världen - den personen tycker jag verkligen synd om, verkligen jättesynd om! Kram på den!

Kommentarer
Postat av: Sten

Ja du, Samuel. Jag håller med dig! Det verkar nästan som du läst blogginlägget på passagen.se/bloggisten om "Jeansfluensan".

Och vet du, vi kan ju lätt dela med oss, inte bara i tanken utan i praktiken. Det finns många organisationer att stödja...

2009-10-21 @ 20:42:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback