De onda bankerna, del 2

Nu har det gått en vecka sedan pengar från London skulle överföras till Sverige. När vi kollade idag var (som tidigare) pengarna inte längre kvar i UK ej heller hade de kommit till Sverige. Att svettas av stress när det är drygt 30 grader varmt är jobbigt. Läget kan alltså sammanfattas med att pengarna är borta. Känns jobbigt, mycket jobbigt. Vi talar inte om den där irriterande känslan som infinner sig när man inser att man tappat en femkrona, detta är paniken man känner när flera tusentalskronor är borta. Vad skulle man då göra? Steg ett var att ringa Lloyds TSB som vår brittiska bank heter. Vi hittade inget nummer till just det kontoret vi nyttjat (det som ligger nära Harrod's och har så trevlig personal) så istället fick jag ringa till deras kundcenter. Tjejen som svarade där var så irriterande som bara en mycket obetydlig individ kan vara. Jag bad att få numret till det kontoret där vi gjort överföringen. Det gick inte, istället så skulle hon höra sig för om vad det gällde, hur mycket pengar det var och till vilket land de skulle. Till vilken nytta då undrade jag? Det var inte som om hon kunde något alls, jag befarar att den enda förmågan hon besatt var just att vara sjukt irriterande. Sedan när jag irriterat lämnat de uppgifterna till henne skulle hon koppla mig till kontoret (när jag redan innan bett att få numret dit). Hon försökte men där var det inget svar så då fick jag istället numret dit. Sedan försökte jag minst (utan att överdriva) 20 gånger innan jag kom fram. Nu sitter jag och väntar på att han som hjälpte oss i måndags ska ringa tillbaka, har nog väntat ett par timmar, snart blir jag galen!

 

Så vad var det som hade gått fel? Jo, maken ringde till vår svenska bank (Skandiabanken – varför vi har den baken tror jag jag avhandlat i bloggen tidigare – om inte var det pga agg mot storbankerna och deras avgifter). Skandiabanken talade om att de inte kunde ta emot pund utan bara svenska kronor och euro för de var ingen valutabank? Hallå?! Hur kan man kalla sig för bank men vägra hantera valuta? Vad vill de egentligen? Ska vi komma med guldtackor nästa gång? Något som inte är att klassa som valuta...

 


Kommentarer
Postat av: J

och hur slutade det hela då? pengarna är bara borta i intet för att den svenska banken vägrar växla in dom eller tänkte dom ha kvar dom just in case dom får för sig att gå till forex när dom behöver pengar till julfesten?

Hoppas ni får tillbaka pengarna annars så kommer jag oxå starta bloggkrig om det här :P

2009-09-07 @ 18:41:39
Postat av: Samuel

J, du får allt vänta lite innan upplösningen kommer, det finns en "del tre", den är redan skriven men inte postad ännu. Jag har några inlägg som inte är postade men tänkte att om jag postar allt samtidigt är det inte en kotte som kommer orka läsa allt...

2009-09-07 @ 19:04:58
Postat av: J

Jo jag kommer orka läsa allting som du skriver ^^

2009-09-07 @ 19:30:58
Postat av: Samuel

Ja, men det är ju du ju...men ok, jag postar lite mer av min semesterblogg om någon minut.

2009-09-07 @ 19:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback