En busvissling som räddade dagen

Att stå och titta ut på folket och bilarna utanför vårt hus är en av mina favoritsysslor här i Nice. Idag kom det en kylbil (av större modell, en lastbil alltså) som skulle leverera varor till en av våra favoritrestauranger som ligger nära. Anledningen till att vi gillar detta ställe är att maten är god och personalen riktigt riktigt trevlig. De känns nästan som om vi känner dessa fina människor lite. De hejar alltid när vi går förbi och småpratar ofta några trevliga ord. Trevligt värre!

 

Kylbilsfarbrorn lastade av en pall med varor från sin lastbil och drog dessa till restaurangen och knackade på. Då uppenbarligen ingen var där (för det var ingen där just då) och öppnade tog han med sig pallen tillbaka till sin lastbil och började lasta in varorna i sin lastbil igen. Just då ser vi kocken komma gående mot restaurangen. Hon/han (eftersom vi har lite svårt med könsbestämningen av denna individ) insåg inte att hon/han just missat sin leverans. I stundens hetta (verkligen, det är tokvarmt här!) stoppar jag två fingrar i munnen och busvisslar. Hon/han tittar upp mot vår franska balkong och vinkar, tror antagligen att vi bara vill säga hej. Vi viftar och pekar på lastbilen vilket gör att kocken förstår att hon/han just nästan missat att ta emot sin leverans. Kocken ombesörjer så leveransen kan emottas och gör en tacksam gest åt vårt håll.

 

När jag för länge sedan lärde mig att busvissla hade jag ingen aning om att den förmågan en dag skulle få så stor betydelse. Vem vet vad som hade kunnat hända om varuleveransen missats? De hade kanske inte kunnat göra någon mat, inte tjänat några pengar, bilvit av med hus och hem, hamnat på gatan, fastnat i missbruk och dött. Jag är helt övertygad om att min busvissling verkligen räddade dagen för våra vänner på restaurangen på andra sidan gatan.

Jag vet inte om jag skrivt om det tidigare eller om det kommer i något inlägg som kommer publiceras senare men det var trevliga fyrverkerier nere vid stranden tidigare. Personligen valde jag att betrakta dessa som en något tidig start av mitt födelsedagsfirande. Här kommer en bild från fyrverkerikvällen.

Copyright Samuel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback