Min underbara födelsedag!

Jag lovade att berätta om min fantastiska födelsedag så nu gör jag det.
 
I slutet av förra månaden var vi i vårt underbara Nice för semester och firande av min födelsedag. Dagen började med att min make väckte mig. Han hade varit ute och köpt en underbar jordgubbstårta (inte en sådan där med grädde och så, utan en helt fantastisk skapelse). Bageritanten hade berättat för honom att den passade mycket bra till champagne. Hon hade helt rätt! Den passade utmärkt till champagne. (Som ni vet så är jag noga med att bara kalla champagne för champagne - övrigt bubblande vin kallar jag något annat.) Vidare hade vi lite snittar med en god röra till. Så för att sammanfatta frukosten: champagne, snittar med röra och tårta. Innan vi började äta öppnade jag mitt paket. Hur jag kände när jag insåg vad det var i paketet går inte att beskriva med ord. Min första reaktion var att skrika, ett skrik av lycka!
 
Lunch åt vi nere på en strandrestaurant, dessa restauranter håller lite högre klass än många av de som ligger mer inne i stan skulle jag våga påstå. Nu har vi inte testat alla, men de vi har testat har varit mycket bra! Det blev en risotto med pilgrimsmusslor som sköljdes ner med champagne. Underbart gott!
 
Efter lunch tog vi med oss parasollet, snittar och annan röra samt en flaska champagne och lade oss på stranden. Låg där och bara njöt av vår matsäck och av sköna bad i havet.
 
Middagen hade vi, som ni vet, bokat tidigare. Jag har inte ätit på en restaurant med Michelinstjärna tidigare. Om Le Chantecler har en eller två är jag faktiskt inte helt säker på, jag trodde att den "bara" hade en, men sedan såg jag på nätet att den hade två - men man ska ju inte lita på allt man läser.
 
Vi började med champagne (Duval Leroy 1999), till den serverades några små och fantasifulla snittar. Har ingen aning om vad de innehöll men de var vackra och goda. Vi beställde en meny som innebar att kocken lagade vad han ville - dvs vi hade ingen aning om vad som komma skulle, vi visste inte ens hur många maträtter vi skulle få. När vi drack vår champagne och åt snittar kom vinlistan. Eftersom den var mer en stor bok än en lista kom den på ett eget bord. Vi valde ett rosévin som smakade mycket trevligt. Här följer en lista över vad som serverades. Kycklingnjure med örter (ja, jag vet - det låter inte alls gott men det var det!), havskräftor med tomat, risotto med tryffel, piggvar med färgglada grönsaker och kronärtskocka, kalv med oliver och cannelloni, ostar, "äpple" med äppelsorbet (det var som ett glasäpple fast av socker som var fyllt med någon sorts äppelkompott - helt makalöst vackert), päron med nougat och ingefärs- och limesorbet, mintchoklad. Middagen var helt underbar! En fantastisk upplevelse, allt smakade så gott och var så vackert! Jag kan inte säga att detta var en vidare billig middag men den var helt klart prisvärd!
 
Min födelsedag var en helt fantastisk dag! Bättre födelsedag kan man inte tänka sig! Tack älskling!!!


Kommentarer
Postat av: mamma



Det är väl så med den där drycken att man inte tröttnar på den. Annars skulle det blivit för mycket med så många gånger på samma dag.



2009-09-27 @ 15:57:19
Postat av: Samuel

Men det var ju fyra olika sorters champagne vi drack, inte en och samma. Ingen risk att man tröttnar...

Postat av: J

Gud så underbart det låter! Jag blir helt till mig!

Jag hade iof blivit sådär glad om jag öppnat paketet och sett en LV-väska ^^ då hade jag tjutit som ett litet barn! ^^



Åh, vi måste ses snart! Miss ya sooo much!! ^^



Kan inte du bleka mina tänder förresten? :P säg du vill, du vill du vill du vill du vill hehe

2009-09-29 @ 20:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback