Monarkiskiten - ett slarvigt skrivet inlägg i debatten

Det har den senaste tiden varit en makaber fokusering på det stundande "kungliga" bröllopet. Det hela ger mig en mycket obehaglig känsla, detta av flera olika orsaker.
 
För mig, i min värld, är en av grundpelarna alla människors lika värde. För mig är detta ett absolut okränkbart faktum! Att ha ett kungahus där de får ärva titeln statschef är på inget sätt förenligt med detta. Att ha en familj som kasserar in skattepengar från fattiga pensionärer som äter kattmat till middag är fel! Nu kanske inte de kattmatsätande människorna ger så mycket pengar till kungen, men det finns många av oss andra som kanske inte äter kattmat men som äter mat uppvärmd i en dammig mikrovågsugn som måste ge pengar till kungen och vi är inte glada!
 
Att mena att det är en fin tradition och att de gör ett sådant bra jobb för Sverige tycker jag bara är tragiskt. För det första, visst de kanske är en tradition, men inte är den det minsta fin! Vad är det som är fint med det hela? Att en kvinna som hittat en gymägare från landet måste fråga om lov innan de kan gifta sig? Är det fint? Ska man inte få välja själv? Hm, fast jag kan ju tycka att om jag ska vara med och betala för skiten ska jag få vara med och välja! För det andra, gör dessa verkligen ett bra jobb för Sverige? Hur mäter man det? Vem har mätt? Jag vill ha siffror! Vem säger att en folkvald person inte skulle göra ett lika bra jobb och kanske även ett bättre jobb?
 
En president kostar pengar, jag vet det. Det kostar säkert lika mycket för oss skattebetalare. Det är inte främst att det kostar som jag vänder mig emot, det är att jag inte får välja vem det är som ska kosta som stör mig. Att ha ett kungahus är inte förenligt med en modern demokrati. Jag skäms för att bo i en monarki, det är skamligt och pinsamt. Kungahuset är inte något vi bör vara stolta över, vi bör skämmas för att vi inte avskaffat det!
 
Jag har gått ur Svenska kyrkan, nu vill jag även gå ur monarkin! Hur gör jag? Vem kan jag anmäla detta till? Om jag får välja skulle jag faktiskt kunna tänka mig att vara med i Svenska kyrkan om jag får slippa monarkiskiten! 

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

Självklart kan man gå ur monarkin, och det gör man här:



http://www.repf.se/ga-ur



Jag hoppas för övrigt att du har gått med i Republikanska föreningen?

2010-04-20 @ 09:08:44
Postat av: mamma

hörde på P1 en diskussion där Göran Hägg pläderade för att vi bör införa VAL av kung och drottning..

Han tyckte att de skulle ha krona och såna där typiska attiraljer (fina klockor sa han inte, men det ingick säkert i hans ide).

Det var kungaval för längre sedan i Sverige, fram till Bernadotterna om jag minns fel.

2010-04-20 @ 17:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback