Testlagat

Inför jul är det mycket som måste fixas. Idag har jag testlagat en liten anrättning som vore skoj att bjuda på till jul. Har inte lagat detta tidigare och hade ej heller något recept utan hittade på lite. Inspiration hämtad från en anrättning vi avnjöt på det anrika Hôtel Negresco i Nice.
 
Började med att snabbt koka ett litet svenskt äpple i vatten med lite citron i, bara några minuter, inte så länge så skalet spricker. Sedan kokade jag ihop 0,5 dl socker, 0,25 dl vatten och lite glukos i nästan 20 minuter. När sörjan fått en svagt gyllene färg hällde jag det över äpplet. Lät allt svalna lite och gröpte sedan ur äpplet så att bara skalet och kanderingen var kvar. Sedan fyllde jag äpplet med ett annat äpple som jag kokat, mosat och blandat med kanel. Klart!




Kommentarer
Postat av: mamma

Exklusivt som bara den!

Om du gillar att hålla på är det o.k.

Annars går det lika bra med vanligt äppelmos...

2010-12-14 @ 22:00:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback