Dag sex, högt upp bland träden

Vi började dagen som de allra flesta dagarna på semestern hittills med en
lättare frukost på terrassen. Jag brukar egentligen mest tycka att frukost är
ett onödigt ont men när man inmundigar den samtidigt som man blickar ut över
palmerna och havet är det en fantastisk upplevelse.

Efter frukosten åkte vi till en botanisk trädgård som visade upp 
växt- och djurlivet på denna ö. Delar av det som finns här är endemiskt (det vill säga
att dessa växter och djur bara finns här). Själva uppvisningen av växter och
djur var föga imponerande. Egentligen kan man ju ifrågasätta om det
verkligen är rätt att ha djur i bur bara för att vi ska titta på dessa. I
detta fallet satt faktiskt inte djuren där för just endast detta syfte utan
många av dessa var skadade och sjuka djur som de hade tagit omhand för att
de skulle få tillfriskna och sedan blir de utsläppta. Andra djur finns där
för att de är utrotningshotade och avel pågår med syftet att släppa avkommor
ut i det fria.

Tvättbjörnar var några av de djur som man kunde titta på, de planterades in
på denna ö för länge sedan för att hålla ormar borta. De små björnarna
gjorde ett sådant storstilat jobb att ormarna nu är utrotade, jag gillar
tvättbjörnar! Tyvärr utrotade också nästan alla papegojor vilket är synd.

I parken fanns långa gångbroar (två små smala plankor - en för varje fot)
som satt mellan stora regnskogsträd högt över marken, mellan tio och 40
meter upp skulle jag gissa. De hölls uppe av några små stålkablar. Jag kunde
inte motstå frestelsen att betrakta regnskogen från ovan så jag tog på mig
en säkerhetssele, hakade fast mig i någon sorts säkerhetslina och traskade
på. Maken stannade på marken för han är inte överförtjust i höjder. Där uppe
gungade det och det gick liksom inte att låta bli att fundera på hur många
som faktiskt trillat av.

Efter parken åkte vi till en ny strand och låg där ett tag. Nu sitter jag på
verandan och väntar på att solen ska gå ner, inte för att jag gillar att det
blir mörkt utan för att det är en sådan vacker stund på dagen. Just innan
solen sänker sig ner bakom horisonten kastar den ett sådant gyllene sken,
det ser ut som landskapet liksom badar i guld. Vackert så det förslår!


Det var väldigt väldigt högt upp...


Stackars liten apa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback