Om jag får högre lön kan tanterna springa lopp

 
Jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats, eller om man ska vara ärlig - en tantdominerad arbetsplats. Jag tycker det är helt ok, jag gillar tanter, de är ofta rara och festliga.
 
Nu har tanterna beslutat sig för att de ska springa ett lopp som endast tanter av alla åldrar får deltaga i. Arbetsplatsen skall stå för anmälningsavgiften. Jag tycker att det är bra att tanterna rör på sig, motion är alltid viktigt. Dock ställer jag mig frågande till faktumet att min arbetsplats ska finansiera en aktivitet som utestänger personer med XY-kromosomuppsättning. I detta fall drabbar denna utestängning nästan bara mig. Jag funderar på hur arbetsplatsen skulle reagera om jag beslutade mig för att hitta på något roligt som jag krävde att arbetsplatsen betalade och som sedan inte tanterna fick vara med på.
 
Kvinnor (aka tanter) är märkliga. Många tanter tycker att de ska ha rätt till lika lön för lika arbete, att de inte ska bli utan löneökningar trots att de är föräldralediga, att de ska få rösta, att de ska få köra Vasaloppet, att de ska kunna ta körkort etc.
 
Samtidigt tycker ofta samma tanter att om de går ut och äter middag med en man eller en butchflata ska inte tanterna behöva betala, de förväntar sig att herrar och butchflator håller upp dörrar och köper diamantringar och blommor varje fredag (alltså blommor, det är inte så många tanter som förväntar sig diamantringar VARJE fredag) och att de ska få ha springlopp som bara är för kvinnor.
 
Jag trodde att feminism stod för jämlikhet mellan könen och inte att ena könet skulle förfördelas. Snart måste väl vi icketanter sätta ner en fot och hojta att antingen kör vi på jämlikhet hela vägen eller så slopar vi hela skiten och så kan de ha sina tantlopp och jag kan få högre lön just bara för att jag inte är tant!
 
Hurra för generaliseringar!

Kommentarer
Postat av: mamma

Just sådana "tantlopp" har jag sprungit och gått tillsammans med arbetskamrater som i min branch vanligtvis utgörs av 100% "XX-kromosonella". Clabbes röst har basunerats ut över Frescati och vid ngt tillfälle har han ertappat ngn falsk "XXare". Med lite inspiration från dragshowartister kunde du troligtvis slinka igenom och både vinna tävlingen och få högre lön...

2010-03-18 @ 22:05:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback