Galna religiösa personer

Eftersom det är Kristi himmelsfärdsdag idag kan ju ett litet inlägg med religiös anknytning vara på sin plats.

Tittade på
Lars Vilks föreläsning från Uppsala, den finns att se på UNT.se (de har en tv-sak där), jag var alltså inte där utan såg den över nätet. Som säkert alla vet urartade föreläsningen i en form av upplopp där polisinsats krävdes. Man kan tycka vad man vill om Lars Vilks, många kanske inte riktigt förstår vad det är han håller på med. Jag har inte någon åsikt om just det egentligen, men vad jag kan tycka är konstigt är att människor som uppenbarligen inte delar hans åsikter om vad man får göra i yttrandefrihetens och konstens namn absolut ska gå på en föreläsning där de garanterat kommer att bli provocerade. (Jag skulle ju inte gå på en ormutställning eftersom jag vet att jag inte gillar ormar.) Dessa muslimer måste ju inse att de inte är vidare goda representanter för sin trosuppfattning när de tillgriper våld! När man ser föreläsningen blir man ju faktiskt ganska ledsen i sinnet, att det finns människor med åsikter av denna art tycker jag är pinsamt, att dessa får gå runt i samhället är bara genant. Någon borde ta dessa i handen och utbilda och upplysa dessa människor. De skulle behöva en ordentlig undervisning i mänsklighet, i vett och etikett, i vilka värderingar som är acceptabla i det svenska samhället (eller i hela världen för den delen). Det som fick föreläsningen att spåra ur var ett konstverk där muslimernas profet framställdes som homosexuell. Det ska ju även tilläggas att det faktiskt inte bara är muslimer som spårar ur när en religiös figur framställs som homo, vi minns väl alla utställningen Ecce Homo av Elisabeth Ohlson Wallin då galna kristna helt spårade ur.
 
När det gäller tro så tycker jag man får tro på vad man vill. När det gäller hur man beter sig mot sina medmänniskor tycker jag inte att man får göra som man vill! När det gäller yttrandefrihet tycker jag att det är en mycket viktig del av samhället.
 
Avslutar med en skön kylskåpsmagnet som min syster har.

Copyright Samuel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback