Avokado






I onsdags gjorde vi en pastasallad som jag tyckte var mycket god. I den ingick följande:
pasta (roliga skruvar)
sallad (blandade blad)
fetaost
soltorkade tomater (i bitar)
ägg (hårdkokta)
majs
paprika (röd)
lök (röd)
kräftstjärtar
avokado
 
Över detta droppades crème fraîche (lätt) med limeskal och pressad lime i.
 
Väldigt gott och som en liten försmak av sommaren!
 
Att köpa avokado är lite av en gissningslek. Visst finns det knep för att försöka klura ut hur den ser ut under skalet. Jag brukar pilla bort den där lilla pluppen som sitter på stället där avokadon tidigare suttit fast i sin planta, är det grönt där under pluppen brukar avokadon vara fin. Man måste ju även klämma lite på den för att känna att den inte är totalt omogoen. Det kluriga tycker jag är att hitta en som inte innehåller en gigantisk kärna. Jag tycker att det är trist när man betalat mellan sju och tio kronor för en frukt och den innehåller mer kärna än fruktkött (eller vad man nu ska kalla avokadons innanmäte).
 
Jag driver en tes om att man ska satsa på avlång avokado snarare än knubbig och rund sådan för att så så lite kärna som möjligt. Om det finns någon som köper väldigt mycket avokado där ute och således sitter inne på värdefull information skulle jag uppskatta om den vill dela med sig av sitt kunnande för att kunna driva min forskning i frågan vidare.

Vidare kom jag nu på att jag faktiskt inte är helt säker på vad avokado heter i plural. En avokado, flera avokador? Flera avokader? Flera avokados? Flera avokadoar? Har även noterat att det finns de som stavar avokado med c, "avocado", men det tycker jag bara är löjligt!

Kommentarer
Postat av: Jay

Ah, så det är så man ska kolla om den är fräsch eller inte avokadon! Det måste jag prova..! Jag tycker det är supersvårt att köpa den där frukten, det blir väldigt sällan rätt... oftast är dom (relativt) dyra, och så vet man inte vad man får... man vill ju ha en som är precis rätt... Jag brukar köpa en som är lite hårdare och sen låta den ligga hemma o mogna lite, då brukar man ju få en som är fräsch. :)

Postat av: mamma

För länge sedan lärde du mig knepet att se om det är ljusgrön färg just vid den lilla knoppen som går att peta bort. Jag brukar inte peta bort den där knoppen men ändå kika hur avocadon (c!) ser ut just där. Coop (och troligen ica) har flest gånger sålt o.k. avocados till mig, medan de jag inhandlat på Hemköp i Väsby och Stockholm city (Åhlens) varit dåliga. Dessutom köper jag hårda och låter dem ligga framme till de är mjuka och då passar de till nästan vad som helst som hamnar på bordet just den dagen.

2011-04-11 @ 21:54:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback