Fredag

Seriöst, jag kan inte fatta att vi glömde att ta med yatzy på denna
semester. Vi har blivit hänvisade till att spela vändtia med en kortlek vi
köpte under vår mellanlandning i Paris. Vändtia är bara skoj ett litet tag,
jämför man med tärningsspelet så är det skoj väldigt mycket längre.
 
Idag gock vi upp tidigt igen. Ursäkta men vad håller på att hända? Håller
jag på att bli en person som går upp tidigt på semestern? Håller jag på att
bli vuxen?! Lite tillfredsställelse, eller om jag ska vara ärlig väldigt
mycket sådan (!), fann jag när en tjej under senaste dykningen antog att jag
pluggade. Man kan förmoda av hennes vänliga fråga att jag i varje fall ser
ut som någon som faktiskt är i en sådan ålder att studier känns naturligt.
Dock bör man väl vara medveten om att man idag faktiskt kan vara student
trots att man närmar sig 40. Jag vill  dock meddela att jag INTE närmar mig
40! Med min obstinata fixering vid SPF 50 håller jag rynkor borta efter
bästa förmåga. Att jag sedan traskar runt och ser ut som jag kletat ett
paket margarin i nyllet kan jag leva med. Min solskyddsfaktor får mig att se
tämligen glansig ut, eller sommarskinande som jag föredrar att kalla det.
 
Under natten regnade det massor, när det var dags att avslutad sovandet
regnade det bara lite. Jag hade dock mina misstankar om att det inte skulle
bli några definer idag heller. Jag hade rätt. När vi kom fram till folket
med båten upplyste de oss om att all aktivitet var inställd pga dåligt
väder.
 
Vi åkte till en marknad i en annan stad/by och köpte några små saker och
beundrade ett hindutempel. Var mycket färgglatt och fint på ett osvenskt och
exotiskt vis.  Sedan åkte vi hem och åt lunch. Drog vidare till en stor
marknad (nej, inte stormarknad som typ Ica Maxi utan en marknad med små
stånd). Hade mycket festliga frukter och grönsaker. Vi ville köpa två
stycken letchifrukter för att smaka. Tydligen är det inte så vanligt att
någon köper bara två, försäljaren undrade först om vi menade två kilo. Vi
fick fyra stycken frukter som smakade mycket gott.
 
Det regnade lite när vi kom till marknaden, började regna massor när vi var
där och då flydde vi och när vi körde hem regnade det så mycket att man
nästan inte såg vägen framför sig. Jag har aldrig varit med om ett regnväder
med så stora volymer. Noterade en stackars polis på motorcykel, han hade
kortärmat på sig och tänkte nog att han borde ansökt om ledigt idag, var nog
ingen rolig dag på jobbet för honom. Är pistoler vattentäta?
 
Kom hem och åt en passionsfrukt.
 
Eftersom regnet öste ner kändes det inte lämpligt att besöka en lite
"finare" restaurant som vi planerat eftersom vi blivit nödgade att vandra
genom regnovädret dit vilket hade medfört en tämligen opassande genomblöt
mundering. Istället tog vi bilen till ett annat ställe och stoppade oss
fulla med mat. Imorgon är det hemfärd och vid ankomsten också starten på en
något mindre trivsam tillvaro där man måste jobba och dessutom gå på diet
efter all kulinarisk förlustelse här.
 
Man skulle kunna tycka att det var trist att regnade så mycket sista dagen
och visst tycker jag det. Men samtidigt är det en upplevelse att vara i ett
tropiskt klimat och bli översköljd av över 20 cm regn på en och samma dag.
Enligt nyheterna föreföll lokalbefolkningen ytterst glada över vädret. Det
har tydligen varit lite för torrt här en tid.
 
Nu blir det inget mer skrivet från Afrika (även om ön tillhör Frankrike så
antar jag att den sitter ihop med samma kontinentalplatta som resterande
Afrika. Har (som vanligt) haft en underbar semester! Skål (i ett côtes de
Provence rose) och tack!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback