Fack it!

Idag kom det till min vetskap att det finns åskiter angående att jag inte är med i facket samt att jag skulle åka snålskjuts på de som faktiskt är med. Att jag inte är med har några mycket enkla förklaringar.

1) När jag började jobba efter många års universitetsstudier blev jag uppringd av en person från facket som försökte få mig att gå med. När jag frågade varför jag skulle vara med hade personen inget bra svar alls utan gav mest ifrån sig någon form av pausläte. Inte en bra värvningsmetod om ni frågar mig. Den enda anledningen hon efter ett tag kunde få fram var att man fick en tidning några gånger om året. Jag kan köpa mina egna tidningar om jag vill.

2) Att vara med i facket kostar väldigt mycket pengar. Kan någon förklara för mig vad alla dessa pengar används till! En klok person sade en gång att det största lönelyftet man kan skaffa sig är att gå ur facket (om man nu varit med). Om jag skulle varit med sedan jag började jobba skulle jag spenderat lika mycket pengar på fackföreningsavgiften som en Omega (eller två) kostar eller som skulle kunna ta mig och maken på en ganska bra semesterresa.

3) När jag skulle få en (enligt mig mycket välförtjänt) löneförhöjning var facket där och motarbetade det hela, de tyckte visste inte att jag skulle få så mycket som jag var tänkt att få (vilket egentligen inte var så väldigt mycket egentligen).

Så för att sammanfatta, en förening vars främsta argument för att gå med är ett pausläte, en förening som kostar mycket pengar och som inte vill att jag ska ha en ok lön utan helst vill att jag ska tjäna lite mindre än vad jag gör. Detta är en förening jag faktiskt inte vill vara med i just nu...


Kommentarer
Postat av: Petra

Håller fullt med!!! Har du inte hört det senaste angående min examen?! Den är visst inte giltig har regeringen nu bestämt. Så jag betalar av på ett lån för någon som jag aldrig fått. INGEN får anställa mig som lärare innan jag läser till de ämnen som saknas (jag och alla andra som under många år gick denna utbildning runt om i hela landet). Detta, min vän, är helt --- galet! Och facket... det står och rycker på axlarna. Tack då!

2011-03-04 @ 11:27:34
Postat av: J

Jag håller med dig Samuel! Jag har varit med i facket i några omgångar, både ST och Unionen. Och vad har dom gjort för mig? Ingenting. Jag gick med i det ena bara för att den lokala representanten lovade o svor på att dom skulle hjälpa mig löneförhandla när jag skulle få fast anställning - gjorde dom det? Nej, då var det helt plötsligt inte möjligt. När jag senare behövde samma fackförbunds hjälp så fick jag inget.

Så jag blev medlem i ett annat när jag bytte bransch, vad gav det? ehm... ingenting. Det kostade 450 kr-nånting, är det i månaden eller kvartal? vet inte, men pengar iallafall! Så jag gick ur... Jag kan tänka mig att facket gör mycket bra på arbetsplatser där det finns en fungerande facklig organisation och arbetsgivaren försöker lura en stor mängd anställda, men för den enskilda individen? Nä. Där gör dom ingen nytta som jag ser det.

A-kassan däremot, den bör man väl vara med i, det är ju en sorts försäkring som kan vara bra att ha....




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback