Brandlarm, damm och sopor

Igår när maten lagades (potatisgratäng och lamm) gick brandlarmet igen. Det blev lite osigt av matlagningen men att det skulle vara så osigt att samtliga i huset uppmanades (genom larmet) att evakuera byggnaden var något överdrivet. Maken gick ner och stängde av larmet och mötte en av de andra i huset som berättade att larmet också kunde börja tjuta om någon duschade och inte hade dörren stängd ordentligt. Det förklarar ju varför det gick som det gick tidigare. Mycket märkligt brandlarm måste jag säga! Om det skulle börja brinna hoppas jag verkligen att brandbekämpningspersonalen stänger av larmet innan de börjar spruta vatten eftersom larmet tydligen reagerar på vatten. Jag förstår inte hur ett larm som ska varna för brand även varnar för vatten. Kan det vara så att sensorn som är kopplad till larmet skickar signaler till larmet om det finns partiklar i luften? Då gäller det att hålla sitt hem fritt från damm. Kan det vara därför britterna håller på med sina heltäckningsmattor? Känns som att mattorna binder massor med damm och smuts som liksom blir liggande kvar, mattan håller kvar alla partiklarna. Visserligen dammar de inte upp i luften så lätt vilket kan vara bra för människor med allergi samt för vårt brandlarm. Samtidigt så är det svårt att få det rent hemma. När man dammsuger känns det som att det aldrig blir helt rent vilket kan vara skadligt för människor med allergi.  

När jag ändå är inne på smuts och damm så ska jag avhandla ämnet sopor också. De har ett system för källsortering som innebär att man lägger allt som ska sorteras (glas, papper, hårdplast, kartong, metall) i en orange påse som man ställer ut på gatan tillsammans med sina övriga sopor vissa dagar. Min första tanke var att detta system måste ju vara helt knasigt, att lägga allt i samma påse - hur tänkte de här? Nu måste ju någon öppna varje påse och sortera allt detta. Efter att nu har bott här ett tag så har min åsikt förändrats. I Sverige så är jag inte den bästa på att sopsortera, det erkänner jag. Här i London är det så vansinnigt enkelt att bara stoppa allt i den där påsen och så är man klar, hur enkelt som helst! Jag känner mig som värsta sopsorteringsmästaren! Dessutom skapar detta system arbetstillfällen och det är ju också bra. Att det förbrukas plastpåsar är ju mindre bra men jag brukar ha med mig en flergångspåse till affären så det går kanske jämt upp. Dessutom får man bonuspoäng på sitt kort (motsvarande ICA-kort) om man har med sig påse till affären, det är gott miljötänkande!

Kommentarer
Postat av: J

Om jag inte missminner mig helt fel från fysiklektionerna så innehåller en brandvarnare radioaktiva partiklar, dessa reagerar på partikeltäthet i luften (eller nått åt det hållet?) och det är därför den kan reagera på vattenångan som gör att det blir större partikeltäthet i luften när det är varmt än när det är kallt. Har även för mig att jag haft en brandvarnare som reagerade likadant när det blev för varmt i rummet av instrålande solsken... urskumt är det iallafall..!



Har ni något centralt brandlarm dessutom? så fancy... och jobbigt.

Postat av: Samuel

Lika fancy som irriterande! :-)

2009-04-07 @ 23:52:59
URL: http://samuels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback